DENUMIRE BENEFICIU DE ASISTENȚĂ SOCIALĂ

CONCEDIUL DE ACOMODARE și INDEMNIZAȚIA LUNARĂ DE ACOMODARE

TEMEIUL LEGAL/ACTUL NORMATIV CARE REGLEMENTEAZĂ BENEFICIUL DE ASISTENȚĂ SOCIALĂ

Actul normativ de bază:

  • Legea nr.273/2004 privind procedura adopției, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 739 din 23 septembrie 2016, cu modificările și completările ulterioare (art.50, art.51, art.52, art.53);

Norme metodologice de aplicare:

  • Hotărârea de Guvern nr.579/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 273/2004 privind procedura adopției, pentru modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 233/2012 privind serviciile și activitățile ce pot fi desfășurate de către organismele private române în cadrul procedurii adopției interne, precum şi metodologia de autorizare a acestora şi pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 1.441/2004 cu privire la autorizarea organizațiilor private străine de a desfășura activități în domeniul adopției internaționale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 623 din 12 august 2016, cu modificările și completările ulterioare. 

 

Cadrul juridic european: 

  • Regulamentul (CE) al Parlamentului European și al Consiliului nr. 883/2004privind coordonarea sistemelor de securitate socială;
  • Regulamentul (CE) al Parlamentului European și al Consiliului nr. 987/2009de stabilire a procedurii de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate socială.

CATEGORIE BENEFICIU DE ASISTENȚĂ SOCIALĂ

Beneficiu de asistență socială acordat pentru sprijinirea familiei cu copii fiind atribuit persoanei care adoptă copii (adoptatorul sau, opțional, oricare dintre soții familiei adoptatoare).

CATEGORII DE BENEFICIARI

Persoana îndreptățită (adoptatorul sau, opțional, oricare dintre soții familiei adoptatoare) care realizează venituri supuse impozitului pe venit potrivit prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, respectiv:

-      venituri din salarii și asimilate salariilor,

-      venituri din activități independente,

-      venituri din drepturi de autor,

-      venituri din activități agricole.

Persoanele îndreptățite să beneficieze de indemnizația de acomodare: oricare dintre soții cărora li s-a/s-au încredințat copilul/copiii în vederea adopției sau au adoptat copilul/copiii.

CONDIȚII DE ACORDARE/ELIGIBILITATE

1. CONDIȚII GENERALE:

Adoptatorul sau, opţional, oricare dintre soţii familiei adoptatoare, care realizează venituri supuse impozitului pe venit, potrivit prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, din activităţi salariale şi asimilate acestora sau, după caz, din activităţi independente, drepturi de autor ori activităţi agricole, poate beneficia de un concediu de acomodare cu durata de maximum doi ani, care include şi perioada încredinţării copilului în vederea adopţiei, precum şi de o indemnizaţie lunară.

 

2. CONDIȚII SPECIFICE:

Drepturile se stabilesc şi se acordă începând cu ziua următoare celei în care a fost pusă în executare hotărârea judecătorească de încredinţare în vederea adopţiei.

 

Aplicarea regulilor de coordonare a sistemelor de securitate socială:

  • Indemnizația lunară de acomodare reprezintă o prestație de tip familial care se supune regulilor de coordonare a sistemelor de securitate socială, reglementate de Regulamentul nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate socială și ale Regulamentului nr. 987/2009 de stabilire a procedurii de punere în aplicare a Regulamentului nr. 883/2004. 

 

ATENȚIE!

Persoanele îndreptăţite cărora li s-au stabilit dreptul la concediu și indemnizație de acomodare nu pot beneficia în același timp de drepturile acordate în baza art. 2 şi 7 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul şi indemnizaţia lunară pentru creşterea copiilor.

CUANTUM

Cuantumul indemnizației lunare este de 85% din media veniturilor nete realizate în ultimele 12 luni din ultimii 2 ani anteriori datei emiterii hotărârii judecătorești de încredințare în vederea adopției.

Cuantumul indemnizației lunare NU poate fi mai mic decât 2.245 lei, iar cuantumul maxim al acesteia NU poate depăși valoarea de 8.500 lei.

Cuantumul minim reprezintă suma rezultată din aplicarea unui coeficient de multiplicare de 3,4 la valoarea indicatorului social de referință (ISR), respectiv. În prezent (începând cu data de 1 martie 2024) valoarea ISR este 660,2 lei.

 

STABILIRE DREPT/PLATĂ

Dreptul la concediu de acomodare, precum și la indemnizația aferentă perioadei concediului de acomodare se stabilesc și se acordă începând cu ziua următoare celei în care a fost pusă în executare hotărârea judecătorească de încredințare în vederea adopției.

Plata indemnizației lunare aferente concediului de acomodare se realizează:

  • pe fracțiuni de lună, în funcție de data la care a fost pusă în executare hotărârea judecătorească de încredințare în vederea adopției[1];
  • de la data depunerii cererii[2], în situația în care aceasta este depusă după termenul de 10 zile lucrătoare de la data la care a fost pusă în executare hotărârea judecătorească de încredințare în vederea adopției, dar până la împlinirea termenului pentru care a fost dispusă încredințarea în vederea adopției.

 

[1] art. 73 alin. (6) din Normele metodologice, aprobate prin HG nr. 579/2016, cu modificările și completările ulterioare;

[2] art. 73 alin. (6) coroborat cu art. 73 alin. (3) și (4) din Normele metodologice, aprobate prin HG nr. 579/2016, cu modificările și completările ulterioare.

FORMULARUL DE CERERE și DECLARAȚIE PE PROPRIA RĂSPUNDERE și DOCUMENTE JUSTIFICATIVE

Cererea pentru acordarea indemnizației pe perioada concediului de acomodare se completează potrivit modelului aprobat în Anexa nr. 3 la Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 273/2004 privind procedura adopției, aprobate prin HG nr. 579/2016, cu modificările și completările ulterioare.

Modelul de CERERE se poate descărca aici.

 

Cererea pentru acordarea indemnizației pe perioada concediului de acomodare este însoțită de următoarele documente[1]:

  • certificatul de grefă în baza căruia se execută hotărârea judecătorească de încredințare în vederea adopției sau, după caz, de încuviințare a adopției;
  • documentul care atestă mutarea copilului la adoptator/familia adoptatoare, document înregistrat la Direcția generală de Asistență Socială și Protecția Copilului (DGASPC) în a cărei rază administrativ-teritorială a fost protejat copilul;
  • dovada intrării efective în concediu ori a suspendării activității;
  • copia actului de identitate al solicitantului;
  • copia certificatului de naștere al copilului;
  • acte doveditoare privind realizarea de venituri supuse impozitului pe venit[2], potrivit Legii nr.227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi nivelul lunar, trimestrial sau anual al acestora, eliberate de angajator sau de organele competente.

Actele doveditoare sunt, după caz, următoarele[3]:

a) documentul eliberat de angajator sau de entitățile asimilate angajatorului, care au calitatea de plătitori de venituri supuse impozitului, ori, după caz de autoritățile fiscale din care să rezulte că adoptatorul a realizat timp de 12 luni în ultimii 2 ani anterior emiterii hotărârii judecătorești de încredințare în vederea adopției venituri din salarii şi asimilate salariilor sau de autoritatea competentă, în caz de dizolvare, faliment ori lichidare judiciară a angajatorului. Acest document se completează de către angajator potrivit modelului prevăzut în Anexa nr. 4 la Normele metodologice de aplicare a Legii nr.273/2004 privind procedura adopţiei, aprobate prin HG nr.579/2016, cu modificările și completările ulterioare. Modelul de ADEVERINȚĂ se poate descărca aici.

b) documentul conținând veniturile realizate în anii anteriori emiterii hotărârii judecătorești de încredințare în vederea adopţiei sau, după caz, dovada privind venitul calculat în vederea plăţii anticipate a impozitului, eliberată de autorităţile competente, în cazul persoanelor care realizează venituri din activităţi independente, venituri din drepturi de autor și venituri din activităţi agricole, silvicultură și piscicultură;

c) documentul emis de organele competente, în cazul persoanelor care realizează venituri profesionale neimpozabile;

d) documentul emis de organele competente, în cazul asociaților unici, privind veniturile realizate de aceștia.

 

[1] Art. 50 alin. (2) din Legea nr. 273/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și art. 73 alin. (2) din Normele metodologice, aprobate prin HG nr. 579/2016, cu modificările și completările ulterioare (Legea nr. 70/2023 pentru modificarea art. 50 alin. (1) din Legea nr. 273/2004 privind procedura adopţiei, publicată în MO Partea I. nr 265 din 30 martie 2023;

[2] Art. 67, art. 76 alin. (1) şi (2) şi art. 103 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare;

[3] Art. 73 alin.(7) din Normele metodologice, aprobate prin HG nr. 579/2016, cu modificările și completările ulterioare.

LOCUL DEPUNERII CERERII

Cererea şi documentele justificative se înregistrează la agenţia pentru plăţi şi inspecţie socială judeţeană şi, respectiv, a municipiului Bucureşti (AJPIS/APISMB) în a cărei rază administrativ-teritorială are domiciliul sau reședința persoana îndreptăţită.

Cererea și documentele justificative se depun în termen de 10 zile lucrătoare de la data la care a fost pusă în executare hotărârea judecătorească de încredințare în vederea adopției.

În situația în care cererea este depusă după termenul de 10 zile lucrătoare de la data la care a fost pusă în executare hotărârea judecătorească de încredințare în vederea adopției, dar până la împlinirea termenului pentru care a fost dispusă încredințarea în vederea adopției, drepturile se acordă de la data depunerii cererii[1].

Cererea și documentele justificative se depun în format letric sau, după caz, în format electronic la adresele de e-mail ale AJPIS/APISMB (a se vedea https://www.mmanpis.ro/despre-anpis/agentii-teritoriale/).

 

[1] Art. 73 alin. (4) din Normele metodologice, aprobate prin HG nr. 579/2016, cu modificările și completările ulterioare.

PERIOADA DE SOLUȚIONARE A CERERII

Cererea pentru acordarea indemnizației aferente concediului de acomodare:

·        se soluționează în termen de 3 zile lucrătoare de la data înregistrării, prin decizie emisă de directorul executiv al AJPIS/APISMB; decizia directorului executiv al AJPIS/APISMB se comunică persoanei îndreptățite în termen de 3 zile lucrătoare de la data emiterii.

PERIOADA DE ACORDARE

Indemnizația lunară aferentă concediului de acomodare se  acordădupă cum urmează:

  • pe o perioadă de maximum doi ani[1], dacă cererea și documentele justificative se depun şi se înregistrează la AJPIS/APISMB în termen de 10 zile lucrătoare de la data la care a fost pusă în executare hotărârea judecătorească de încredințare în vederea adopției;
  • de la data la care este depusă cererea și până la împlinirea termenului pentru care a fost dispusă încredințarea în vederea adopției[2], în situația în care cererea şi documentele justificative se depun şi se înregistrează la AJPIS/APISMB după termenul de 10 zile lucrătoare de la data la care a fost pusă în executare hotărârea judecătorească de încredințare în vederea adopției.

 

[1] Art. 50 alin. (1) din Legea nr. 273/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și art. 73 alin. (3) din Normele metodologice, aprobate prin HG nr. 579/2016, cu modificările și completările ulterioare (act normativ de modificare: Legea nr. 70/2023 pentru modificarea art. 50 alin. (1) din Legea nr. 273/2004 privind procedura adopţiei, publicata in MO Partea I. nr 265 din 30 martie 2023;

[2] art. 73 alin. (4) din Normele metodologice, aprobate prin HG nr. 579/2016, cu modificările și completările ulterioare;

OBLIGAȚIILE BENEFICIARULUI

  • de a depune cererea și a documentele justificative la AJPIS/APISMB; Depunerea prin poşta electronică a cererilor şi documentelor justificative este opțională şi se realizează cu respectarea prevederilor legale europene[1];
  • de a comunica, în scris, AJPIS/APISMB, în situaţia în care adoptatorul realizează, pe perioada concediului de acomodare, venituri supuse impozitului prin desfăşurarea efectivă a unei activităţi, alta decât cea suspendată ca urmare a intrării în concediul de acomodare, al căror nivel net nu depășește 8.255 lei[2]; Adoptatorul/persoana îndreptățită are obligația de a comunica acest fapt, în termen de 30 de zile de la data începerii activităţii. Comunicarea va conţine obligatoriu data începerii activităţii, tipul activităţii şi denumirea angajatorului, după caz.
  • în cazul schimbării de domiciliu sau de reședință. În acest caz, există două situații:
  1. dacă noua adresă de domiciliu sau a reședință se află în aria de competență a aceluiași AJPIS/APISMB care a efectuat plata drepturilor până la apariția modificărilor, adică până la schimbarea domiciliului sau reședinței, atunci adoptatorul are obligația de a comunica, în scris, în termen de 5 zile lucrătoare, această situație AJPIS/APISMB;
  2. dacă noua adresă de domiciliu sau a reședință se află în aria de competență a altui AJPIS, atunci:
  • AJPIS/APISMB-ul care a efectuat plata indemnizației de acomodare până la apariția schimbării domiciliului:
    • procedează la încetarea plății indemnizației de acomodare și
    • comunică, în scris, AJPIS/APISMB-lui de la noul domiciliu al adoptatorului datele necesare în vederea reluării plății indemnizației de acomodare, menționând obligatoriu următoarele:
      • ultima lună pentru care s-a efectuat plata,
      • cuantumul,
      • suma restantă defalcată pe fiecare lună
  • adoptatorul (persoana îndreptățită) are obligația de a depune la AJPIS/APISMB în a cărei rază administrativ-teritorială și-a stabilit noul domiciliu sau reședința actele doveditoare, pe baza cărora directorul executiv al acesteia emite o nouă decizie de acordare a dreptului;
  • directorul executiv al AJPIS/APISMB în a cărei rază administrativ-teritorială adoptatorul şi-a stabilit noul domiciliu sau reședința, pe baza acelor doveditoare depuse de adoptator, emite o nouă decizie de acordare a dreptului la indemnizația de acomodare.

 

[1] Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor);

[2] adică de 5 ori cuantumul minim al indemnizaţiei pentru creșterea copilului, potrivit art. 51 alin. (2) litc. c) din Legea nr. 273/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare, coroborat cu prevederile art.  16 alin. (3) lit. c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul şi indemnizaţia lunară pentru creşterea copiilor, aprobată cu modificări prin Legea nr. 132/2011, cu modificările şi completările ulterioare, iar potrivit art. 2 alin. (2) din OUG nr. 111/2010  ”(…) Cuantumul minim al indemnizaţiei lunare pentru creșterea copilului nu poate fi mai mic decât suma rezultată din aplicarea unui coeficient de multiplicare de 2,5 la valoarea indicatorului social de referinţă (…)”, respectiv 2,5x660,2=1.651

CONDIȚII DE MODIFICARE/SUSPENDARE/ÎNCETARE A DREPTULUI/PLĂȚII

ÎNCETAREA PLĂȚII

Plata indemnizației aferente perioadei concediului de acomodare ÎNCETEAZĂ :

  • începând cu ziua următoare celei în care se produce una dintre următoarele situații:
    1. la expirarea concediului de acomodare;
    2. la cererea persoanei îndreptățite;
    3. copilul a împlinit 18 ani;
    4. a survenit decesul copilului;
    5. a survenit decesul persoanei îndreptățite care urma să adopte în calitate de persoană singură;
    6. a rămas definitivă hotărârea judecătorească privind revocarea încredințării în vederea adopției;
    7. persoana îndreptățită își reia activitatea înainte de expirarea concediului de acomodare.
  • în situația în care adoptatorul își schimbă adresa de domiciliu sau reședința, iar noua adresă se află în aria de competență a altui AJPIS/APISMB. În această situație AJPIS/APISMB-ul care a efectuat plata IA până la apariția schimbării domiciliului încetează plata acesteia[1].

SUSPENDAREA PLĂȚII

Concediul de acomodare și plata indemnizației aferente perioadei concediului de acomodare se suspendă începând cu ziua următoare celei în care se produce una dintre următoarele situaţii:

  1. s-a dispus plasamentul copilului în regim de urgenţă;
  2. a fost pusă în executare hotărârea judecătorească privind revocarea încredinţării în vederea adopţiei.

Situațiile de suspendare menționate, încetează:

  • în ziua următoare celei în care a rămas definitivă hotărârea judecătorească prin care s-a dispus revenirea copilului la persoana/familia la care fusese încredințat în vederea adopției sau, după caz,
  • în ziua următoare celei în care a rămas definitivă hotărârea judecătorească prin care s-a dispus respingerea revocării încredințării în vederea adopției.

Reluarea concediului de acomodare şi a plăţii indemnizaţiei aferente suspendate se face la cererea persoanei îndreptăţite, începând cu data depunerii acesteia, dacă nu au intervenit situaţii care să determine încetarea drepturilor.

Încetarea drepturilor/ suspendarea plății/ reluarea plății drepturilor/ se face prin decizie scrisă a directorului executiv al agenției județene pentru plăți și inspecție socială, respectiv a municipiului București, care se comunică beneficiarului în termen de 15 zile lucrătoare.

Ca urmare a aplicării regulilor de coordonare a sistemelor de securitate socială, reglementate de Regulamentul (CE) nr. 883/2004 al Parlamentului European și al Consiliului privind coordonarea sistemelor de securitate socială și de Regulamentul (CE) nr. 987/2004 de stabilire a procedurii de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate socială, plata indemnizației lunare de acomodare se poate suspenda, în vederea evitării cumulului de drepturi de prestații familiale în interiorul Uniunii Europene.     

 

[1] Art. 75 alin.(7) din Normele metodologice, aprobate prin HG nr. 579/2016, cu modificările și completările ulterioare.

MODALITĂȚI DE PLATĂ

  • Cont curent personal, la băncile cu care AJPIS are încheiate protocoale;
  • Cont de card;
  • Mandat poștal.

Adoptatorul poate solicita schimbarea opțiunii de plată a indemnizației aferente concediului de acomodare. În această situație depune cererea și documentele justificative la AJPIS în a cărei rază administrativ-teritorială are domiciliul.

CALCULATOR