Ministerul Muncii și Solidarității Sociale (MMSS) în parteneriat cu Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială (ANPIS) a implementat la nivel național proiectul „Politici sociale performante – strategie pentru implementarea performantă a politicilor familiale”- Cod MySmis/SIPOCA 129604/706, finanțat din Fondul Social European, prin Programul Operațional Capacitate Administrativă 2014-2020.
Prin acest proiect s-a dezvoltat o Platformă electronică interactivă pentru cetățeni, cu două componente respectiv, Fișe electronice de informare pentru cetățeni și dezvoltarea unui sistem informațional de tip Calculator personal (portal) de analiză a drepturilor sociale, ca instrumente digitale moderne pentru eficientizarea şi fluidizarea informaţiilor către cetăţeni, specifice politicilor naţionale de beneficii de asistenţă socială, informații care vor ajunge la toţi cetăţenii interesaţi, astfel încât „nimeni să nu fie lăsat în urmă”.
Platforma electronică facilitează accesul dvs. la informațiile utile privind beneficiile sociale, fără a mai fi necesară deplasarea la sediul instituției centrale/locale/județene. Platforma are o interfață de comunicare prietenoasă, directă, ușor de accesat și accesibilizată pentru dvs.
Apreciem că utilizarea tehnologiei moderne pentru informarea dvs. permite atât simplificarea accesării beneficiilor sociale, cât și reducerea poverii administrative și a timpului de soluționare a cererilor.
Astfel, Platforma electronică cuprinde două componente, și anume:
- Fișe electronice de informare pentru cetățeni şi
- un sistem informațional de tip Calculator personal (portal) de analiză a drepturilor sociale.
Ca organizare a structurii publice, au fost configurate următoarele secțiuni ale Platformei electronice:
- ACASĂ - care conține elemente specifice interfeței platformei (titlurile câmpurilor care descriu fiecare componentă a platformei);
- FIȘE ELECTRONICE de informare/prezentare a beneficiului de asistență socială – ce direcționează către aplicația Fișe electronice unde sunt încărcate 29 fișe electronice aferente fiecărui beneficiu de asistență socială; Fișele electronice pot fi accesate și individual, prin accesarea pictogramelor sugestive din SECȚIUNEA BENEFICII SOCIALE, care se regăsește pe prima pagină a Platformei electronice. Fiecare fișă electronică are un buton de Calculator aferent beneficiului respectiv, care poate fi accesat din cuprinsul fișei electronice.
Structura generală a fiecărei fișe electronice cuprinde informații cuprinse în legislația din domeniu, respectiv:
- denumire beneficiu de asistență socială,
- temeiul legal/actul normativ care reglementează beneficiul de asistență socială,
- categorie beneficiu de asistență socială,
- categorii de beneficiari,
- condiții de acordare/eligibilitate,
- cuantum,
- stabilire drept/plată,
- formularul de cerere și declarația pe propria răspundere și documente justificative,
- locul depunerii cererii,
- perioada de soluționare a cererii,
- perioada de acordare,
- obligațiile beneficiarului,
- condiții de modificare/suspendare/încetare a dreptului/plății,
- modalități de plată.
- CALCULATOR PERSONAL de analiză a drepturilor sociale – redirecționează către aplicația Calculator personal - un instrument care vă ajută să calculeați dacă puteți beneficia sau nu de un anumit tip de beneficiu de asistență socială, în funcție de situația dvs. personală (familială, socio-economică ș.a.). Aplicația Calculator personal permite estimarea sumei aferente beneficiului de asistență socială la care puteți fi îndreptățit și, după caz, vă oferă doar date informative privind calculul beneficiului de asistență socială. Fiecare fișă de calculator are un buton de fișă electronică aferent, care poate fi accesat din cuprinsul fișei de calculator.
ACCESAREA Calculatorului personal se face prin două modalități și anume:
-
- prin accesare directă a Calculatorului personal (portalului) de analiză a drepturilor sociale pentru fiecare beneficiu de asistență socială în parte, din butonul de acces ”CALCULATOR PERSONAL” care se regăsește pe prima pagină a Platformei electronice. Permite accesarea fișei de calcul conform denumirii beneficiului de asistență socială respectiv și realizarea simulării calculului pentru fiecare din aceste beneficii de asistență socială sau, după caz, oferă date informative privind calculul beneficiului de asistență socială;
- prin gruparea beneficiilor de asistență socială pe care le-ar putea solicita persoanele interesate sau, după caz, beneficiarii care accesează calculatorul, în funcție de situațiile de viață în care se regăsesc. Accesarea fișei de calculator se poate face și din butonul de acces ”SITUAȚII DE VIAȚĂ” care se regăsește pe prima pagină a Platformei electronice, prin accesarea unei fișe electronice specifice. Realizarea simulării calculului se face pentru mai multe beneficii de asistență socială corespunzător situației de viață. Prin această grupare se estimează cuantumurile potențiale doar pentru beneficiile de asistență socială care corespund situației de viață în care se află persoana/beneficiarul sau situației care îl interesează în mod direct pe cetățean sau, după caz, se oferă date informative privind calculul beneficiului de asistență socială.
- SITUAȚII DE VIAȚĂ – secțiunea cuprinde 6 Situații de viață, fiecare dintre acestea având grupate o serie de fișe de prezentare a unor beneficii de asistență socială pe care le-ar putea solicita persoanele interesate sau, după caz, beneficiarii care accesează calculatorul, în funcție de situațiile de viață în care se regăsesc, și anume:
- familii cu copii;
- dizabilitate;
- risc de sărăcie/persoane cu venituri mici;
- adopție;
- refugiați;
- situații deosebite.
- INFO SOCIAL - care cuprinde trei rubrici:
- NOUTĂȚI LEGISLATIVE - rubrică în care sunt încărcate informații privind noutățile legislative din domeniul beneficiilor de asistență socială,
- LEGĂTURI UTILE - rubrică unde sunt încărcate datele de contact ale instituțiilor publice relevante pentru domeniul beneficiilor de asistență socială,
- TUTORIALE - rubrică ce conține tutoriale de prezentare a modalității de utilizare a Platformei electronice în format audio/video şi letric;
- INFORMAȚII GENERALE - care includ date statistice privind situația utilizatorilor;
- BENEFICII DE ASISTENȚĂ SOCIALĂ – sunt incluse toate cele 29 de beneficii de asistență socială transpuse în Fișele electronice de prezentare, pentru o accesare facilă și o mai bună vizibilitate, fiind atribuite și imagini reprezentative pentru fiecare beneficiu;
- DESCARCĂ FORMULARE - posibilitatea de accesare a formularelor de cerere și a link-urilor utile pentru descărcarea acestora, pentru fiecare fișă electronică în parte;
- DESCARCĂ FIȘE - permite utilizatorului să printeze fișa electronică de informare
- CHESTIONARUL DE PROFIL AL BENEFICIARULUI - care reprezintă analiza profilului beneficiarului (tipologia utilizatorului);
- CHESTIONARUL DE SATISFACȚIE A UTILIZATORULUI - reprezintă instrumentul care evaluează gradul de utilitate a Platformei electronice și de satisfacție a utilizatorului;
- CONTACT – în această secțiune se regăsesc informații referitoare la datele de contact ale instituțiilor relevante;
- HARTA SITE-ului - creată pentru facilitarea navigării pe site a utilizatorilor; ajută la o accesare mai rapidă a Fișelor electronice în cadrul Platformei electronice, după criteriul situațiilor de viată, precum și la accesarea mai rapidă a calculatorului personal;
- BUTON CĂUTARE - care permite căutarea de informații în fișele electronice, pe baza unor cuvinte cheie, pentru a returna rezultate relevante pentru utilizator.
În partea de jos a primei pagini din Platforma electronică a fost creat un modul în care sunt prezentate informații generale privind accesarea Platformei electronice, statistici sau date administrative reprezentative pentru dvs.
De asemenea, pe prima pagină a fost creată structura pentru accesarea a două chestionare care reprezintă două instrumente separate de colectare a datelor în cadrul Platformei electronice, respectiv Chestionarul de Profil al Beneficiarului, care colectează date privind utilizatorii platformei (tipologia utilizatorului) și Chestionarul de satisfacție a utilizatorului care evaluează gradul de utilitate a Platformei electronice.
Menționăm că Platforma electronică va putea fi accesată în regim 24/24 ore, 7/7 zile, de pe site-ul Ministerului Muncii și Solidarității Sociale (https://mmuncii.ro/j33/index.php/ro/) Agenției Naționale pentru Plăți și Inspecție Socială (https://www.mmanpis.ro/), cât și de pe toate cele 42 de site-uri ale agențiilor teritoriale de plăți si inspecție socială (AJPIS) începând cu luna ianuarie 2024.