DENUMIRE BENEFICIU DE ASISTENȚĂ SOCIALĂ

BUGETUL COMPLEMENTAR LUNAR PENTRU ADULȚII CU HANDICAP (BC)

TEMEIUL LEGAL/ACTUL NORMATIV CARE REGLEMENTEAZĂ BENEFICIUL DE ASISTENȚĂ SOCIALĂ

Act normativ de bază:

  • Legea nr.448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1 din  3 ianuarie 2008, cu modificările și completările ulterioare (art.58);

Norme metodologice de aplicare:

  • Hotărârea Guvernului nr. 268/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 233 din  4 aprilie 2007, cu modificările și completările ulterioare;
  • Hotărârea Guvernului nr. 1019/2018 privind aprobarea Procedurii de preluare de către agenţiile judeţene pentru plăţi şi inspecţie socială, respectiv a municipiului Bucureşti, a personalului cu atribuţii în efectuarea plăţilor prestaţiilor sociale pentru persoanele cu handicap de la direcţiile generale de asistenţă socială şi protecţia copilului judeţene, respectiv ale sectoarelor municipiului Bucureşti, a Procedurii de acordare a plăţilor, precum şi situaţiile de suspendare, modificare, încetare a dreptului la prestaţiile sociale pentru persoanele cu handicap, precum şi pentru modificarea Statutului propriu de organizare şi funcţionare al Agenţiei Naţionale pentru Plăţi şi Inspecţie Socială, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.151/2012, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1112 din 28 decembrie 2018.

CATEGORIE BENEFICIU DE ASISTENȚĂ SOCIALĂ

Beneficii de asistență socială pentru sprijinirea persoanelor cu handicap în scopul integrării și incluziunii sociale.

CATEGORII DE BENEFICIARI

  • Persoanele cu handicap sunt acele persoane cărora mediul social, neadaptat deficienţelor lor fizice, senzoriale, psihice, mentale şi/sau asociate, le împiedică total sau le limitează accesul cu şanse egale la viaţa societăţii, necesitând măsuri de protecţie în sprijinul integrării şi incluziunii sociale.
  • Copiii și adulții cu handicap, cetăţeni români, cetăţeni ai altor state sau apatrizi, pe perioada în care au domiciliul ori reşedinţa în România.

CONDIȚII DE ACORDARE/ELIGIBILITATE

1. CONDIȚII GENERALE:

Bugetul complementar lunar pentru adulții cu handicap se acordă persoanelor adulte încadrate în grad de handicap, în funcție de gradul de handicap, indiferent de venituri.

Încadrarea în grad de handicap se dovedește prin certificat de încadrare în grad de handicap eliberat de autoritățile române în domeniu, respectiv de Comisia pentru protecția copilului în cazul copilului sau de Comisia de evaluare a persoanelor adulte cu handicap sau, după caz, de Comisia superioară de evaluare a persoanelor adulte cu handicap pentru adulți, în termen de valabilitate.

Persoanele cu handicap beneficiază de asistență medicală, inclusiv de medicamente, atât pentru tratamentul ambulatoriu, cât și pe timpul spitalizării, în condițiile stabilite prin contractul-cadru, de bilete gratuite de tratament balnear, de facilități fiscale, de asistență juridică,de  educație și formare profesională, de asistență socială, respectiv servicii sociale și prestații sociale, locuinţă, amenajarea mediului de viaţă personal ambiant, transport, acces la mediul fizic, informaţional şi comunicaţional, evaluare și reevaluare prin examinarea la domiciliu a persoanelor nedeplasabile la un interval de 2 ani ș.a.

Persoana cu handicap poate beneficia de următoarele servicii sociale: asistent personal, asistent personal profesionist, servicii de îngrijire la domiciliu, echipă mobilă, servicii de asistenţă şi suport, servicii de recuperare neuromotorie de tip ambulatoriu, centre de zi şi/sau centre rezidenţiale.

Persoana adultă cu handicap grav au dreptul la un asistent personal, în baza evaluării sociopsihomedicale, care supraveghează, acordă asistență și îngrijire acestora, pe baza unui plan individualizat de abilitare-reabilitare.

ATENȚIE!

Persoanele care solicită încadrarea în grad de handicap beneficiază de gratuitate pentru obținerea documentelor medicale și pentru evaluările medicale și psihologice solicitate în vederea întocmirii dosarului de evaluare complexă, în baza alocărilor din bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate.

2. CONDIȚII SPECIFICE:

Bugetul complementar lunar pentru adulții cu handicap se acordă specific pentru fiecare categorie de persoană în funcție de gradul de handicap în care este încadrat, cu luna următoare încadrării în grad de handicap, indiferent de veniturile realizate, cu excepția:

  • adulţilor cu handicap îngrijiţi şi protejaţi în centre rezidenţiale publice, cu excepţia centrului de tip respiro, ori în alte tipuri de instituţii rezidenţiale publice cu caracter social sau medico-social, în care se asigură întreţinere completă din partea autorităţii administraţiei publice pe o perioadă mai mare de o lună;
  • persoanelor cu handicap care sunt reţinute, arestate sau condamnate definitiv la o pedeapsă privativă de libertate, pe perioada reţinerii, arestării ori a detenţiei;
  • adulţilor cu handicap grav sau accentuat care realizează venituri, aflaţi în îngrijirea şi protecţia asistentului personal profesionist.

 

FACILITĂȚI/SERVICII SOCIALE/SERVICII MEDICALE:

Persoanele cu handicap, adulți și copii, care dețin certificat de încadrare în grad de handicap au dreptul la o serie de facilități, care pot fi în funcție de gradul de handicap în care sunt încadrate, din cele enumerate mai jos:

  • reducerea cu 50% a taxelor pentru cazare și masă la cantinele și căminele studențești pentru studenții cu handicap;
  • elevii cu handicap și/sau CES (cerințe educative speciale) beneficiază gratuit de masă și cazare în internatele școlare și alte drepturi prevăzute de lege;
  • loc gratuit în tabere pentru preșcolarul, elevul sau studentul cu handicap;
  • asigurarea accesului la o locuință în cadrul rețelei de locuire incluzivă, la închirierea unei locuințe, inclusiv scutirea de la plata chiriei pentru suprafețele locative cu destinație de locuință deținută de stat sau autoritățile publice locale;
  • scutirea plății taxei hoteliere;
  • scutirea plății tarifului de utilizare a rețelelor de drumuri naționale;
  • asigurarea din bugetul de stat a plății dobânzii pentru achiziționarea unui autovehicul și pentru adaptarea unei locuințe conform nevoilor individuale de acces;
  • servicii sociale la domiciliu, în comunitate sau în centre de zi și centre rezidențiale publice, private sau public-privat;
  • locuri gratuite de parcare;
  • gratuitate pe toate liniile la transportul urban cu mijloace de transport în comun de suprafață sau cu metroul;
  • gratuitate la transportul interurban sau bonuri de carburant și/sau bonuri valorice pentru alimentarea mijloacelor de transport electrice ori pentru decontarea carburantului necesar deplasării cu autoturismul personal, în limita a 1.500 lei/an, inclusiv rovinietă gratuită;
  • gratuitate la spectacole, muzee, manifestări cultural-artistice și sportive în cazul copiilor cu handicap, cât și în cazul adultului cu handicap grav sau accentuat, precum şi pentru persoana care îl însoțește; în cazul adultului cu handicap mediu și ușor se acordă bilete de intrare în aceleași condiții ca pentru elevi și studenți;
  • beneficiu de locuire și de tranziție;
  • 6/12 tichete de valoare acordate pentru terapia bazată pe recuperare medicală sau kinetoterapie;
  • un bilet gratuit de tratament balnear/an în baza recomandării medicului de familie sau a medicului specialist;
  • asistență medicală gratuită, inclusiv medicamente gratuite, atât pentru tratamentul ambulatoriu, cât și pe timpul spitalizării, precum și dispozitive medicale gratuite în ambulatoriu, în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, în condițiile stabilite prin contractul-cadru;
  • asistență juridică gratuită în cazul în care persoana cu handicap nu se poate îngriji de interesele sale;
  • măsuri de dezinstituționalizare și de integrare în comunitate, respectiv beneficiu de tranziție se acordă persoanelor cu handicap care părăsesc centrele rezidențiale publice; se suportă din bugetul de stat sau din fonduri externe nerambursabile, prin bugetul Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități, prin transferuri către bugetele direcțiilor generale de asistență socială şi protecția copilului județene, respectiv ale sectoarelor municipiului București, la solicitarea fundamentată a acestora.

NOTĂ:

Modalitatea de finanțare a beneficiului de tranziție, precum și condițiile de eligibilitate a beneficiarilor se aprobă prin hotărâre a Guvernului.

 

CUANTUM

Cuantumul bugetului complementar lunar pentru adulții cu handicap este raportat la indicatorul social de referință (ISR), prevăzut de Legea nr.76/2002 și din martie 2024 este de:

-   199 lei, respectiv 30% din ISR pentru adultul cu handicap grav,

-   146 lei, respectiv 22% din ISR pentru adultul cu handicap accentuat;

-     80 lei, respectiv 12% din ISR pentru adultul cu handicap mediu.

STABILIRE DREPT/PLATĂ

Dreptul la bugetul complementar lunar se acordă din oficiu persoanelor cu handicap pe perioada valabilității documentului care atestă încadrarea în grad de handicap, în toate cazurile în care aceasta se află în plată în evidența DGASPC (Direcției generale de asistenţă socială şi protecţia copilului), prin decizie a directorului executiv al DGASPC.

Dreptul la prestația socială se acordă începând cu luna menționată în decizia/dispoziția directorului executiv al DGASPC.

Dreptul la bugetul complementar lunar încetează cu luna următoare celei în care persoana nu mai este încadrată în grad de handicap sau celei în care depune cererea că nu dorește sa beneficieze de prestații sociale.

Plata bugetului complementar lunar se face în baza deciziei de plată a directorului executiv al Agenției județene pentru Plăți și Inspecție Socială (AJPIS)/ Agenției pentru Plăți și Inspecție Socială a Municipiului București (APISMB), care are la bază decizia/dispoziția directorului executiv al DGASPC.

În situația în care persoana încadrată în grad de handicap NU dorește să beneficieze de dreptul la bugetul complementar lunar poate depune cerere în acest sens.

FORMULARUL DE CERERE și DECLARAȚIE PE PROPRIA RĂSPUNDERE și DOCUMENTE JUSTIFICATIVE

Dreptul la bugetul complementar lunar se acordă din oficiu, fără a mai fi nevoie de cerere.

În situația în care persoana încadrată în grad de handicap nu dorește să beneficieze de bugetul complementar poate depune cerere în acest sens. Cererea de renunțare la drepturi se depune:

  • fie la primăria de domiciliu sau de reședință;
  • fie direct la DGASPC.

Modelul cererii de renunțare la drepturi se poate descărca aici.

În situația în care cererea de renunțare la drepturi se depune la primărie, aceasta va fi transmisă la DGASPC împreună cu actele doveditoare în termen de 5 zile calendaristice de la data depunerii acestora.

LOCUL DEPUNERII CERERII

Cererea de renunțare la bugetul complementar lunar se înregistrează la primăria în a cărei rază teritorială își are domiciliul sau reședința persoana cu handicap sau la DGASPC.

De asemenea se mai pot depune cereri de solicitare a transferului dosarului de la un județ la altul sau anunțarea unor modificări referitoare la gradul de handicap ș.a., în baza unor documente justificative.

PERIOADA DE SOLUȚIONARE A CERERII

Perioada de soluționare a cererii de renunțare la bugetul complementar lunar este de 30 de zile calendaristice.

PERIOADA DE ACORDARE

Dreptul la bugetul complementar lunar pentru adulții cu handicap:

  • se acordă începând cu luna menționată în decizia/dispoziția directorului executiv al DGASPC;
  • încetează cu luna următoare celei în care persoana nu mai este încadrată în grad de handicap sau, după caz, a depunerii cererii prin care refuză acordarea bugetului complementar lunar.

OBLIGAȚIILE BENEFICIARULUI

Persoanele adulte cu handicap au următoarele obligații:

a) să se prezinte din oficiu pentru evaluare/reevaluare la structurile competente în domeniu;

b)  să se prezinte din oficiu pentru reevaluare la comisiile de evaluare pentru încadrarea în grad şi tip de handicap, cu cel puțin 30 de zile înainte de expirarea termenului de valabilitate al certificatului de încadrare în grad şi tip de handicap;

c)   să se prezinte pentru reevaluare, la solicitarea structurilor competente în domeniu, cu excepția persoanelor cu handicap a căror afecţiune a generat deficienţe funcţionale şi/sau structural-anatomice într-un stadiu ireversibil, care nu pot urma programe de recuperare şi pentru care comisia de evaluare a stabilit un termen permanent de valabilitate a certificatului de încadrare în grad şi tip de handicap;

d)   să depună diligenţele necesare pentru a beneficia de drepturile prevăzute de lege;

e)  să urmeze activităţile şi serviciile prevăzute în planul de abilitare-reabilitare pentru copilul cu handicap, respectiv în planul individual de servicii al adultului cu handicap;

f)  să depună diligenţe pentru încadrarea în muncă, în condiţiile legii, în raport cu pregătirea, posibilităţile fizice şi psihice, pe baza recomandărilor comisiei cu competenţă în domeniu;

g)  să colaboreze cu asistenţii sociali şi echipele de specialişti, în scopul recuperării, reabilitării, orientării profesionale şi integrării sociale;

h)   să aducă la cunoştinţa DGASPC, în termen de 48 de ore de la luarea la cunoştinţă, orice modificare cu privire la gradul de handicap, domiciliu sau reşedinţă, starea materială şi alte situaţii de natură să modifice acordarea drepturilor prevăzute de lege. (art.59 din Legea nr.448/2006).

i)  în cazul în care îşi schimbă domiciliul ori, după caz, reşedinţa în altă unitate/subdiviziune administrativ-teritorială decât cea în care s-a stabilit dreptul, acesta sau reprezentantul său legal are obligaţia de a anunţa modificarea în cel mult 15 zile după schimbare DGASPC care a stabilit încadrarea în handicap, precum şi dreptul la prestaţiile sociale.

Persoana care are în îngrijire, supraveghere şi întreţinere un copil sau adult cu handicap are următoarele obligaţii principale:

a)    să asigure creşterea şi îngrijirea corespunzătoare a  persoanei cu handicap;

b)   să respecte şi/sau să urmeze activităţile şi serviciile prevăzute în planul de abilitare-reabilitare pentru copilul cu handicap, respectiv în planul individual de servicii al adultului cu handicap;

c)   să însoţească persoana cu handicap, la termenul necesar sau la solicitare, pentru evaluare şi reevaluare, la comisiile cu competenţă în domeniu;

d)    să se prezinte la solicitarea DGASPC;

e)  să colaboreze cu asistenţii sociali şi specialiştii care au ca scop recuperarea, reabilitarea, orientarea profesională şi integrarea socială;

f)   să comunice DGASPC, în termen de 48 de ore de la luarea la cunoştinţă, orice modificare cu privire la gradul de handicap, domiciliu sau reşedinţă, starea materială, precum şi alte situaţii de natură să modifice acordarea drepturilor prevăzute de lege.

CONDIȚII DE MODIFICARE/SUSPENDARE/ÎNCETARE A DREPTULUI/PLĂȚII

Plata bugetului complementar lunar se suspendă prin decizia directorului executiv al agenţiei teritoriale începând cu luna următoare celei în care se produce una dintre următoarele situaţii:

a)  a fost transmisă decizia/dispoziţia de suspendare emisă de directorul executiv al DGASPC;

b)  se constată că certificatul de încadrare în grad de handicap este expirat şi persoana nu se regăseşte cu un nou certificat;

c)  se constată de către AJPIS/APISMB, pe baza documentelor transmise de DGASPC, că s-a stabilit un cuantum eronat al prestaţiei sociale;

d) plata se efectuează la domiciliul persoanei şi timp de 3 luni consecutive se înregistrează mandate poştale returnate;

e)  se constată de către inspectorii sociali, în urma misiunilor de control, sau ca urmare a verificărilor la sesizarea unor terţi, că nu sunt respectate condiţiile de încadrare în grad şi tip de handicap.

Încetarea dreptului la bugetul complementar lunar se face în baza deciziei/dispoziției directorului executiv al DGASPC, începând cu luna următoare celei în care se produce oricare dintre următoarele situaţii:

a)   persoana nu mai este încadrată în grad de handicap;

b)   nu doreşte să beneficieze de prestaţii sociale și depune cerere în acest sens;

c)   s-a produs decesul beneficiarului prestaţiei sociale;

d) existența deciziei de neîncadrare emisă de Comisia superioară de evaluare a persoanelor adulte cu handicap ca urmare a reevaluării realizate în condiţiilor Legii nr.448/2006;

e) existența unei hotărâri judecătorești prin care se stabileşte încetarea dreptului persoanei cu handicap;

f)  în situaţia în care persoana cu handicap îşi schimbă domiciliul sau reşedinţa în altă unitate administrativ-teritorială aflată în raza de competenţă a altei DGASCPC.

Modificarea dreptului la bugetul complementar lunar se face prin decizia/dispoziția directorului executiv al DGASPC, cu luna următoare celei în care, în urma reevaluării, persoana este încadrată în alt grad de handicap sau în situaţia recuperării unor sume acordate necuvenit cu acest titlu.

MODALITĂȚI DE PLATĂ

Sursa de finanțare: Sumele aferente bugetului complementar lunar pentru adulții cu handicap şi a cheltuielilor de administrare se asigură prin bugetul Ministerului Muncii şi Solidarității Sociale (MMSS), iar plata se realizează de către ANPIS prin AJPIS/APISMB.

Plata se efectuează lunar, prin:

-     mandat poștal;

-     în cont bancar;

-     stat de plată, pentru persoanele fără domiciliu sau reședintă și fără locuință.

DE REȚINUT!

Sumele plătite necuvenit cu titlu de prestaţii sociale se recuperează de către AJPIS/APISMB, în condiţiile prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 44/2014 pentru reglementarea unor măsuri privind recuperarea debitelor pentru beneficiile de asistenţă socială, precum şi pentru modificarea art. 101 din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, aprobată cu modificări prin Legea nr. 266/2015, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

 

CALCULATOR