DENUMIRE BENEFICIU DE ASISTENȚĂ SOCIALĂ

ALOCAȚIA DE PLASAMENT ȘI INDEMNIZAȚIA DE SPRIJIN

 

TEMEIUL LEGAL/ACTUL NORMATIV CARE REGLEMENTEAZĂ BENEFICIUL DE ASISTENȚĂ SOCIALĂ

Actul normativ de bază:

  • Legea nr. 272/2004 privind protecția şi promovarea drepturilor copilului, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I. nr. 159 din 5 martie 2014, cu modificările și completările ulterioare.

Norme metodologice de aplicare:

  • Ordinul ministrului muncii, familiei, protecţiei sociale şi persoanelor vârstnice nr. 1.733/2015 privind aprobarea Procedurii de stabilire și plată a alocației lunare de plasament, a indemnizației de sprijin și a indemnizației pentru tineri, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 680 din 8 septembrie 2015, cu modificările și completările ulterioare.

CATEGORIE BENEFICIU DE ASISTENȚĂ SOCIALĂ

Beneficii de asistență socială pentru susținerea copilului și familiei

CATEGORII DE BENEFICIARI

Alocația de plasament se acordă pentru:

  • copilul față de care s-a stabilit măsura plasamentului, inclusiv plasamentul în regim de urgență:
    • la o persoană sau familie;
    • la asistentul maternal;
    • la un serviciu de tip rezidențial al unui organism privat acreditat.
  • copilul pentru care a fost instituită tutela, în condițiile legii.

 

Indemnizația lunară de sprijin se acordă pentru:

  • persoana sau familia care a primit în plasament sau a fost desemnată ori numită tutorele unui copil, în condițiile legii, pe perioada în care asigură creşterea şi îngrijirea copilului.

 

ATENȚIE! Asistentul maternal și organizațiile private autorizate NU beneficiază de indemnizaţia lunară de sprijin.

CONDIȚII DE ACORDARE/ELIGIBILITATE

  • Pentru fiecare copil față de care s-a luat măsura plasamentului la o familie, persoană, asistent maternal, într-un serviciu de tip rezidențial al unui furnizor privat acreditat sau s-a instituit tutela se acordă o alocație lunară de plasament.
  • Alocația de plasament se acordă și după împlinirea de către copil a vârstei de 18 ani, numai în cazul plasamentului, dacă această măsură se continuă şi după această dată, după cum urmează:
    1. pe toată durata continuării studiilor, dacă tânărul care a împlinit vârsta de 18 ani își continuă studiile, o singură dată, în fiecare formă de învățământ de zi, dar fără a depăși vârsta de 26 de ani;
    2. pe o perioadă de până la 2 ani, în care tânărul poate solicita continuarea măsurii de plasament. În situația în care tânărul începe o formă de învățământ de zi în această perioadă, care determină prelungirea măsurii de plasament, se poate solicita alocație până la finalizarea studiilor, dar fără a depăși vârsta de 26 de ani.
  • Persoanele care au în plasament sau tutelă un copil cu dizabilitate, inclusiv asistentul maternal, au dreptul la o alocație lunară de plasament în cuantum majorat cu 50%.
  • Persoana sau familia care a primit în plasament sau a fost desemnată ori numită tutorele unui copil, în condițiile legii, pe perioada în care asigură creșterea și îngrijirea copilului, beneficiază suplimentar, față de alocația lunară de plasament, de o indemnizație lunară de sprijin.

ATENȚIE! Asistentul maternal NU beneficiază de indemnizația lunară de sprijin, ci doar de alocația de plasament.

CUANTUM

  • Pentru fiecare copil față de care s-a luat măsura plasamentului la o familie, persoană, asistent maternal, într-un serviciu de tip rezidențial al unui furnizor privat acreditat sau s-a instituit tutela, în condițiile legii, se acordă o alocație lunară de plasament, al cărei cuantum este de 1.194 lei de la 1 martie 2024, fiind reprezentat de multiplicarea indicatorului social de referință (ISR) cu 1,808.
  • Persoanele care au în plasament sau tutelă un copil cu dizabilitate, inclusiv asistentul maternal, au dreptul la o alocație lunară de plasament, acordată în condițiile Legii nr. 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului, republicată, cu modificările ulterioare, în cuantum majorat cu 50%, respectiv de 1.791 lei de la 1 martie 2024.
  • Persoana sau familia care a primit în plasament sau a fost desemnată ori numită tutorele unui copil, în condițiile legii, pe perioada în care asigură creșterea și îngrijirea copilului, beneficiază suplimentar, față de alocația lunară de plasament, de o indemnizație lunară de sprijin, în cuantum de 529 lei de la 1 martie 2024 (respectiv de 0,8 ISR).

STABILIRE DREPT/PLATĂ

  • Dreptul la alocația de plasament şi, după caz, la indemnizația lunară de sprijin se stabilește începând cu luna următoare celei în care a fost emisă dispoziția conducătorului DGASPC sau hotărârea comisiei pentru protecția copilului ori a instanței de judecată, după caz.
  • Plata alocației și, după caz, a indemnizației lunare de sprijin se efectuează începând cu luna următoare emiterii dispoziției conducătorului DGASPC sau a hotărârii comisiei pentru protecția copilului ori a instanței de judecată, după caz.

FORMULARUL DE CERERE și DECLARAȚIE PE PROPRIA RĂSPUNDERE și DOCUMENTE JUSTIFICATIVE

  • Alocaţia de plasament și, după caz, indemnizația lunară de sprijin se solicită pe bază de cerere care cuprinde, anexat la cerere, lista copiilor aflați în plasament/plasament în regim de urgență/tutelă, însoțită de copia actului de identitate al persoanei, asistentului maternal, reprezentantului familiei, al furnizorului privat acreditat care a luat în plasament copilul sau tutorelui, a certificatului de naștere al copilului ori a actului de identitate al acestuia în cazul în care copilul are împlinită vârsta de 14 ani, precum şi, după caz, de copia dispoziției conducătorului DGASPC sau a hotărârii comisiei pentru protecția copilului ori a instanței de judecată, inclusiv ordonanță președințială.
  • CEREREA pentru acordarea alocaţiei de plasament este prevăzută în anexa 2 la Procedura aprobată prin Ordinul ministrului muncii, familiei, protecţiei sociale şi persoanelor vârstnice nr. 1733/2015, cu modificările și completările ulterioare. Modelul cererii se poate descărca aici iar Anexa la cerere se poate descărca aici.
  • În cazul în care nu a fost eliberat certificatul de naștere al copilului pentru care se solicită dreptul, cererea va fi însoțită de actul constatator al nașterii sau de extrasul de naștere. Copia certificatului de naștere al copilului va fi depusă în termen de 30 de zile de la eliberarea acestuia, dar nu mai târziu de 12 luni de la solicitarea dreptului, în caz contrar dreptul la alocație se suspendă până la depunerea acestuia, cu reluarea plății drepturilor restante.
  • În situația în care nu a fost redactată hotărârea judecătorească, până la redactarea acesteia se poate prezenta ca document justificativ certificatul de grefă.
  • În cazul copilului cu dizabilități, cererea va fi însoțită și de copia certificatului de încadrare în grad de handicap.
  • Pentru tinerii care împlinesc vârsta de 18 ani cererea este însoțită și de copia dovezii continuării studiilor, la o formă de învățământ de zi, eliberată de unitatea de învățământ la care frecventează cursurile, care a stat la baza prelungirii măsurii de plasament.

În vederea facilitării accesului la alocație și, după caz, la indemnizația lunară de sprijin, DGASPC-rile și AJPIS-rile pun la dispoziția beneficiarilor modelul de cerere.

Formularul de cerere este disponibil și online pe site-urile Ministerului Muncii și Solidarității Sociale, Agenției Naționale pentru Plăți şi Inspecție Socială, agențiilor teritoriale pentru plăți și inspecție socială și DGASPC-urilor.

LOCUL DEPUNERII CERERII

Cererea și documentele justificative prevăzute la pct.8 se depun și se înregistrează la agențiile teritoriale pentru plăți și inspecție socială.

Se va depune o nouă cerere în situația în care alocația se acordă și după împlinirea de către tânăr a vârstei de 18 ani, numai în cazul plasamentului, dacă tânărul care a împlinit vârsta de 18 ani își continuă studiile, o singură dată, în fiecare formă de învățământ de zi, dar fără a depăși vârsta de 26 de ani sau pe o perioadă de până la 2 ani, în care tânărul poate solicita continuarea măsurii de plasament, chiar dacă măsura plasamentului se continuă la același beneficiar.

PERIOADA DE SOLUȚIONARE A CERERII

  • Beneficiarul depune cererea însoțită de documentele justificative până la data de 5 a lunii următoare celei în care a fost emisă dispoziția conducătorului DGASPC sau hotărârea comisiei pentru protecția copilului ori a instanței de judecată, după caz.
  • Cererile depuse se soluționează în termen de 10 zile lucrătoare de la data înregistrării la AJPIS/AMPIS, prin decizie de admitere sau, după caz, de respingere, emisă de directorul executiv.
  • Decizia se comunică solicitantului în termen de 5 zile lucrătoare de la data emiterii. În cazul emiterii unei decizii de respingere, aceasta va conține și motivele respingerii.
  • Contestațiile formulate împotriva deciziei emisă de directorul executiv al AJPIS/APISMB se soluționează potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

PERIOADA DE ACORDARE

  • Alocația se plătește persoanei sau reprezentantului familiei care a luat în plasament copilul, asistentului maternal, reprezentantului organismului privat acreditat ori tutorelui până la împlinirea de către copil a vârstei de 18 ani.
  • Alocația se acordă și după împlinirea de către copil a vârstei de 18 ani, numai în cazul plasamentului, dacă această măsură se continuă și după această dată, după cum urmează:
    1. pe toată durata continuării studiilor, dacă tânărul care a împlinit vârsta de 18 ani își continuă studiile, o singură dată, în fiecare formă de învățământ de zi, dar fără a depăși vârsta de 26 de ani;
    2. pe o perioadă de până la 2 ani, în care tânărul poate solicita continuarea măsurii de plasament.

OBLIGAȚIILE BENEFICIARULUI

  • Persoana, asistentul maternal, reprezentantul familiei, furnizorul privat acreditat care a luat în plasament copilul sau tutorele și beneficiarul indemnizației lunare de sprijin sau, după caz, DGASPC au obligația de a comunica AJPIS/AMPIS în termen de 5 zile orice modificare intervenită în situația sa, de natură să determine încetarea sau suspendarea plății dreptului la alocație și, după caz, la indemnizația lunară de sprijin.
  • Tânărul care își continuă studiile până la vârsta de 26 de ani, are obligația de a prezenta din 6 în 6 luni de la emiterea deciziei de acordare a alocației adeverința emisă de unitatea de învățământ care atestă că își continuă studiile la o formă de învățământ cursuri de zi.
  • Pentru copiii încadrați în grad de handicap și pentru care este dispusă reevaluarea, beneficiarul are obligația de a prezenta la AJPIS/APISMB copia după noul certificat de încadrare în grad de handicap, în termen de maximum 30 de zile de la emiterea acestuia.

ATENȚIE! Începând cu data încetării valabilității certificatului de încadrare în grad de handicap și până la prezentarea noului certificat de încadrare în grad de handicap în termenul solicitat alocația se acordă fără aplicarea majorării de 50% a cuantumului. Pentru această situație directorul executiv al AJPIS/APISMB emite o nouă decizie de modificare a cuantumului, pe care o comunică beneficiarului.

CONDIȚII DE MODIFICARE/SUSPENDARE/ÎNCETARE A DREPTULUI/PLĂȚII

Plata alocației și, după caz, a indemnizației lunare de sprijin se suspendă, prin decizie a directorului executiv al agenției teritoriale, începând cu luna următoare celei în care se produce una dintre următoarele situații:

  1. pentru tinerii peste 18 ani pentru care nu s-a îndeplinit obligația de a prezenta adeverința emisă de unitatea de învățământ care atestă că își continuă studiile, cu excepția situației de întrerupere a cursurilor din motive medicale;
  2. tânărul pentru care s-a stabilit măsura plasamentului a împlinit vârsta de 18 ani și nu a fost prezentată hotărârea comisiei pentru protecția copilului, în vederea prelungirii măsurii de plasament;
  3. timp de 3 luni consecutive se înregistrează mandate poștale returnate.

În situațiile de mai sus, plata alocației și, după caz, a indemnizației lunare de sprijin se reia cu luna următoare prezentării actelor doveditoare, inclusiv pentru perioadele de suspendare a dreptului, cu respectarea termenului general de prescripție prevăzut de lege.

În situația în care drepturile se suspendă pentru mandate poștale returnate timp de 3 luni consecutive, plata se reia cu luna următoare depunerii de către beneficiar la agenția teritorială a unei cereri scrise, inclusiv pentru perioadele de suspendare a dreptului.

În situația în care în termen de maximum 60 de zile de la suspendarea plății beneficiarul nu prezintă, după caz, documentele doveditoare sau solicitarea de reluare a plății, agenţia teritorială sesizează DGASPC care verifică situația de fapt și face demersurile necesare pentru menținerea ori încetarea măsurii de protecție în baza căreia se plătesc alocația și, după caz, indemnizația lunară de sprijin.

În cazul în care în perioada de suspendare a plății alocației și, după caz, a indemnizației lunare de sprijin intervin modificări de natură să conducă la încetarea plății acestora, acestea încetează cu luna următoare celei în care se produce una din situații.

În situația în care pentru tânărul care a împlinit vârsta de 18 ani şi urmează studiile la o formă de învățământ, cursuri de zi, înainte de terminarea anului şcolar și sunt prezentate adeverința emisă de unitatea de învățământ și hotărârea comisiei pentru protecția copilului, plata alocației şi, după caz, a indemnizației lunare de sprijin nu se suspendă.

Plata alocației şi, după caz, a indemnizației lunare de sprijin încetează începând cu luna următoare celei în care se produce una dintre următoarele situaţii:

  1. copilul a împlinit vârsta de 18 ani şi NU se află în una din următoarele situații:
    • tânărul îşi continuă studiile, o singură dată, în fiecare formă de învăţământ de zi, dar fără a depăşi vârsta de 26 de ani;
    • tânărul solicită continuarea măsurii de plasament pentru o perioadă de 2 ani de la împlinirea vârstei de 18 ani, care nu își continua studiile și nu are posibilitatea revenirii în propria familie, fiind confruntat cu riscul excluderii sociale. Acest drept se pierde în cazul în care se face dovada că tânărului i s-au oferit un loc de muncă şi/sau locuinţă cel puţin de două ori, iar acesta le-a refuzat ori le-a pierdut din motive imputabile lui.

b. nu a fost îndeplinită obligaţia de a prezenta hotărârea comisiei pentru protecţia copilului, în vederea prelungirii măsurii de plasament în termen de maximum 60 de zile de la suspendarea plăţii alocaţiei;

c. tânărul a împlinit vârsta de 26 de ani;

d. s-a produs decesul copilului aflat în plasament, plasament în regim de urgență sau tutelă;

e. s-a produs decesul beneficiarului;

f. a încetat măsura de plasament, plasament în regim de urgență sau tutela.

Trimestrial se întocmește un raport privitor la evoluția dezvoltării fizice, mentale, spirituale, morale sau sociale a copiilor aflaţi în plasament și a modului în care aceștia sunt îngrijiți, crescuți și educați. În situația în care se constată necesitatea modificării sau, după caz, a încetării măsurii, DGASPC este obligată să sesizeze de îndată comisia pentru protecția copilului ori, după caz, instanța judecătorească.

Pe baza acestor rapoarte, în situația în care acestea conțin elemente ce pot conduce la suspendarea dreptului, agențiile teritoriale pot dispune pe această perioadă suspendarea dreptului, dar nu mai mult de două luni, cu excepția situațiilor în care trebuie să se pronunțe instanțele judecătorești, caz în care termenul se prelungește până la pronunțarea instanței prin sentință executorie.

Sumele cu titlu de alocație plătite necuvenit se recuperează în condițiile legii.

Sumele plătite necuvenit cu titlu de alocație, indemnizație lunară de sprijin se recuperează pe baza deciziei emise de directorul executiv al agenției teritoriale.

Decizia prin care se recuperează sumele încasate necuvenit se comunică celui obligat la plată în termen de 15 zile de la emitere.

Decizia de recuperare constituie titlu executoriu de la data comunicării, respectiv de la data semnării.

Pentru recuperarea sumelor acordate necuvenit se procedează după cum urmează:

a) dacă beneficiarul primește în continuare drepturi de alocaţie, indemnizație lunară de sprijin, se vor face rețineri eșalonat din drepturile aferente lunilor următoare, dar nu mai mult de 1/3 din aceste drepturi;

b) dacă beneficiarul nu mai primește drepturi în perioada următoare constatării debitului și titularul consimte, prin angajament scris, să restituie suma încasată necuvenit, acesta va achita suma respectivă în contul agenției teritoriale deschis la Trezoreria Statului sau la sediul acesteia prin casierie, în termenul prevăzut de decizia de recuperare;

c) dacă titularul dreptului nu consimte la restituirea sumei și nu există posibilitatea recuperării din alte drepturi, pe baza deciziei directorului executiv al agenţiei teritoriale, care constituie titlu executoriu, debitul se transmite la organele de executare silită, acestea urmând să confirme preluarea în continuare a urmăririi debitului respectiv.

În situația în care beneficiarul dreptului, persoană singură, a decedat, nu se mai procedează la recuperarea sumelor încasate necuvenit cu acest titlu.

Recuperarea debitelor este supusă prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 44/2014 pentru reglementarea unor măsuri privind recuperarea debitelor pentru beneficiile de asistență socială, precum și pentru modificarea art. 101 din Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap.

Drepturile de alocație, indemnizație lunară de sprijin nu pot fi urmărite silit decât în vederea recuperării, conform legii, a sumelor încasate necuvenit cu acest titlu.

Asupra drepturilor de alocație, indemnizaţie lunară de sprijin nu se datorează impozit și nici contribuțiile sociale obligatorii stabilite de lege.

MODALITĂȚI DE PLATĂ

Plata drepturilor la alocație se face de către Agenţia Națională de Plăți și Inspecție Socială (ANPIS), prin agențiile teritoriale pentru plăți și inspecție socială.

Drepturile se achită lunar beneficiarului, pe bază de mandat poștal sau, după caz, în cont curent personal ori cont de card, ținând seama de opțiunea beneficiarului.

În cazul copiilor pentru care s-a instituit măsura plasamentului la un organism privat acreditat, plata alocației se efectuează de agențiile teritoriale pentru plăți și inspecție socială prin virarea sumelor primite de la Ministerul Muncii și Solidarității Sociale (MMSS) în contul special deschis cu această destinație de organismul privat acreditat.

Fondurile necesare plății alocației, indemnizației lunare de sprijin, cheltuielile administrative, precum şi cele de transmitere a drepturilor se asigură din bugetul de stat, prin bugetul MMSS.

CALCULATOR