DENUMIRE BENEFICIU DE ASISTENȚĂ SOCIALĂ
ALOCAȚIA DE PLASAMENT ȘI INDEMNIZAȚIA DE SPRIJIN |
TEMEIUL LEGAL/ACTUL NORMATIV CARE REGLEMENTEAZĂ BENEFICIUL DE ASISTENȚĂ SOCIALĂ
Actul normativ de bază:
|
Norme metodologice de aplicare:
|
CATEGORIE BENEFICIU DE ASISTENȚĂ SOCIALĂ
Beneficii de asistență socială pentru susținerea copilului și familiei |
CATEGORII DE BENEFICIARI
Alocația de plasament se acordă pentru:
|
Indemnizația lunară de sprijin se acordă pentru:
ATENȚIE! Asistentul maternal și organizațiile private autorizate NU beneficiază de indemnizaţia lunară de sprijin. |
CONDIȚII DE ACORDARE/ELIGIBILITATE
ATENȚIE! Asistentul maternal NU beneficiază de indemnizația lunară de sprijin, ci doar de alocația de plasament. |
CUANTUM
|
STABILIRE DREPT/PLATĂ
|
FORMULARUL DE CERERE și DECLARAȚIE PE PROPRIA RĂSPUNDERE și DOCUMENTE JUSTIFICATIVE
În vederea facilitării accesului la alocație și, după caz, la indemnizația lunară de sprijin, DGASPC-rile și AJPIS-rile pun la dispoziția beneficiarilor modelul de cerere. Formularul de cerere este disponibil și online pe site-urile Ministerului Muncii și Solidarității Sociale, Agenției Naționale pentru Plăți şi Inspecție Socială, agențiilor teritoriale pentru plăți și inspecție socială și DGASPC-urilor. |
LOCUL DEPUNERII CERERII
Cererea și documentele justificative prevăzute la pct.8 se depun și se înregistrează la agențiile teritoriale pentru plăți și inspecție socială. Se va depune o nouă cerere în situația în care alocația se acordă și după împlinirea de către tânăr a vârstei de 18 ani, numai în cazul plasamentului, dacă tânărul care a împlinit vârsta de 18 ani își continuă studiile, o singură dată, în fiecare formă de învățământ de zi, dar fără a depăși vârsta de 26 de ani sau pe o perioadă de până la 2 ani, în care tânărul poate solicita continuarea măsurii de plasament, chiar dacă măsura plasamentului se continuă la același beneficiar. |
PERIOADA DE SOLUȚIONARE A CERERII
|
PERIOADA DE ACORDARE
|
OBLIGAȚIILE BENEFICIARULUI
ATENȚIE! Începând cu data încetării valabilității certificatului de încadrare în grad de handicap și până la prezentarea noului certificat de încadrare în grad de handicap în termenul solicitat alocația se acordă fără aplicarea majorării de 50% a cuantumului. Pentru această situație directorul executiv al AJPIS/APISMB emite o nouă decizie de modificare a cuantumului, pe care o comunică beneficiarului. |
CONDIȚII DE MODIFICARE/SUSPENDARE/ÎNCETARE A DREPTULUI/PLĂȚII
Plata alocației și, după caz, a indemnizației lunare de sprijin se suspendă, prin decizie a directorului executiv al agenției teritoriale, începând cu luna următoare celei în care se produce una dintre următoarele situații:
În situațiile de mai sus, plata alocației și, după caz, a indemnizației lunare de sprijin se reia cu luna următoare prezentării actelor doveditoare, inclusiv pentru perioadele de suspendare a dreptului, cu respectarea termenului general de prescripție prevăzut de lege. În situația în care drepturile se suspendă pentru mandate poștale returnate timp de 3 luni consecutive, plata se reia cu luna următoare depunerii de către beneficiar la agenția teritorială a unei cereri scrise, inclusiv pentru perioadele de suspendare a dreptului. În situația în care în termen de maximum 60 de zile de la suspendarea plății beneficiarul nu prezintă, după caz, documentele doveditoare sau solicitarea de reluare a plății, agenţia teritorială sesizează DGASPC care verifică situația de fapt și face demersurile necesare pentru menținerea ori încetarea măsurii de protecție în baza căreia se plătesc alocația și, după caz, indemnizația lunară de sprijin. În cazul în care în perioada de suspendare a plății alocației și, după caz, a indemnizației lunare de sprijin intervin modificări de natură să conducă la încetarea plății acestora, acestea încetează cu luna următoare celei în care se produce una din situații. În situația în care pentru tânărul care a împlinit vârsta de 18 ani şi urmează studiile la o formă de învățământ, cursuri de zi, înainte de terminarea anului şcolar și sunt prezentate adeverința emisă de unitatea de învățământ și hotărârea comisiei pentru protecția copilului, plata alocației şi, după caz, a indemnizației lunare de sprijin nu se suspendă. Plata alocației şi, după caz, a indemnizației lunare de sprijin încetează începând cu luna următoare celei în care se produce una dintre următoarele situaţii:
b. nu a fost îndeplinită obligaţia de a prezenta hotărârea comisiei pentru protecţia copilului, în vederea prelungirii măsurii de plasament în termen de maximum 60 de zile de la suspendarea plăţii alocaţiei; c. tânărul a împlinit vârsta de 26 de ani; d. s-a produs decesul copilului aflat în plasament, plasament în regim de urgență sau tutelă; e. s-a produs decesul beneficiarului; f. a încetat măsura de plasament, plasament în regim de urgență sau tutela. Trimestrial se întocmește un raport privitor la evoluția dezvoltării fizice, mentale, spirituale, morale sau sociale a copiilor aflaţi în plasament și a modului în care aceștia sunt îngrijiți, crescuți și educați. În situația în care se constată necesitatea modificării sau, după caz, a încetării măsurii, DGASPC este obligată să sesizeze de îndată comisia pentru protecția copilului ori, după caz, instanța judecătorească. Pe baza acestor rapoarte, în situația în care acestea conțin elemente ce pot conduce la suspendarea dreptului, agențiile teritoriale pot dispune pe această perioadă suspendarea dreptului, dar nu mai mult de două luni, cu excepția situațiilor în care trebuie să se pronunțe instanțele judecătorești, caz în care termenul se prelungește până la pronunțarea instanței prin sentință executorie. Sumele cu titlu de alocație plătite necuvenit se recuperează în condițiile legii. Sumele plătite necuvenit cu titlu de alocație, indemnizație lunară de sprijin se recuperează pe baza deciziei emise de directorul executiv al agenției teritoriale. Decizia prin care se recuperează sumele încasate necuvenit se comunică celui obligat la plată în termen de 15 zile de la emitere. Decizia de recuperare constituie titlu executoriu de la data comunicării, respectiv de la data semnării. Pentru recuperarea sumelor acordate necuvenit se procedează după cum urmează: a) dacă beneficiarul primește în continuare drepturi de alocaţie, indemnizație lunară de sprijin, se vor face rețineri eșalonat din drepturile aferente lunilor următoare, dar nu mai mult de 1/3 din aceste drepturi; b) dacă beneficiarul nu mai primește drepturi în perioada următoare constatării debitului și titularul consimte, prin angajament scris, să restituie suma încasată necuvenit, acesta va achita suma respectivă în contul agenției teritoriale deschis la Trezoreria Statului sau la sediul acesteia prin casierie, în termenul prevăzut de decizia de recuperare; c) dacă titularul dreptului nu consimte la restituirea sumei și nu există posibilitatea recuperării din alte drepturi, pe baza deciziei directorului executiv al agenţiei teritoriale, care constituie titlu executoriu, debitul se transmite la organele de executare silită, acestea urmând să confirme preluarea în continuare a urmăririi debitului respectiv. În situația în care beneficiarul dreptului, persoană singură, a decedat, nu se mai procedează la recuperarea sumelor încasate necuvenit cu acest titlu. Recuperarea debitelor este supusă prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 44/2014 pentru reglementarea unor măsuri privind recuperarea debitelor pentru beneficiile de asistență socială, precum și pentru modificarea art. 101 din Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap. Drepturile de alocație, indemnizație lunară de sprijin nu pot fi urmărite silit decât în vederea recuperării, conform legii, a sumelor încasate necuvenit cu acest titlu. Asupra drepturilor de alocație, indemnizaţie lunară de sprijin nu se datorează impozit și nici contribuțiile sociale obligatorii stabilite de lege. |
MODALITĂȚI DE PLATĂ
Plata drepturilor la alocație se face de către Agenţia Națională de Plăți și Inspecție Socială (ANPIS), prin agențiile teritoriale pentru plăți și inspecție socială. Drepturile se achită lunar beneficiarului, pe bază de mandat poștal sau, după caz, în cont curent personal ori cont de card, ținând seama de opțiunea beneficiarului. În cazul copiilor pentru care s-a instituit măsura plasamentului la un organism privat acreditat, plata alocației se efectuează de agențiile teritoriale pentru plăți și inspecție socială prin virarea sumelor primite de la Ministerul Muncii și Solidarității Sociale (MMSS) în contul special deschis cu această destinație de organismul privat acreditat. Fondurile necesare plății alocației, indemnizației lunare de sprijin, cheltuielile administrative, precum şi cele de transmitere a drepturilor se asigură din bugetul de stat, prin bugetul MMSS. |