DENUMIRE BENEFICIU DE ASISTENȚĂ SOCIALĂ

STIMULENT DE INSERȚIE

TEMEIUL LEGAL/ACTUL NORMATIV CARE REGLEMENTEAZĂ BENEFICIUL DE ASISTENȚĂ SOCIALĂ

Actul normativ de bază:

  • Ordonanța de urgență a Guvernului nr.111/2010 privind concediul și indemnizația lunară pentru creșterea copiilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 830 din 10 decembrie 2010, cu modificările și completările ulterioare.

 

Normele metodologice de aplicare:

  • Hotărârea Guvernului nr.52/2011 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor OUG nr.111/2010 privind concediul și indemnizația lunară pentru creșterea copiilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 78 din 31 ianuarie 2011, cu modificările și completările ulterioare.  

 

Cadrul juridic european: 

  • Regulamentul (CE) al Parlamentului European și al Consiliului nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate socială;
  • Regulamentul (CE) al Parlamentului European și al Consiliului nr. 987/2009 de stabilire a procedurii de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate socială.

CATEGORIE BENEFICIU DE ASISTENȚĂ SOCIALĂ

Beneficiu de asistență socială acordat pentru sprijinirea familiilor cu copii

CATEGORII DE BENEFICIARI

Persoanele care, în perioada în care sunt îndreptăţite să beneficieze de concediul pentru creşterea copilului, obţin venituri supuse impozitului, au dreptul la stimulent de inserție.

Persoanele îndreptăţite să beneficieze de stimulent de inserție:

a) oricare dintre părinţii fireşti ai copilului/copiilor;

b) oricare dintre soţii cărora li s-a/s-au încredinţat copilul/copiii în vederea adopţiei sau au adoptat copilul/copiii;

c) persoana care are copilul în plasament ori în plasament în regim de urgenţă;

d) asistentul maternal profesionist, numai pentru copiii săi naturali ori adoptaţi;

e) persoana care a fost numită tutore.

 

În situaţia în care părinţii copilului nu sunt căsătoriţi, dar copilul a fost recunoscut, îndeplinirea condiţiilor prevăzute mai sus se demonstrează pe baza anchetei sociale efectuate de autoritatea tutelară.

 

CONDIȚII DE ACORDARE/ELIGIBILITATE

1. CONDIȚII GENERALE:

Persoanele care, în ultimii 2 ani anteriori datei nașterii copilului, au realizat timp de cel puțin 12 luni venituri din salarii şi asimilate salariilor, venituri din activități independente, venituri din drepturi de proprietate intelectuală, venituri din activități agricole, silvicultură şi piscicultură, supuse impozitului pe venit potrivit prevederilor Codului Fiscal, aprobat prin Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare și sunt îndreptățite să beneficieze de concediul pentru creșterea copilului dar nu solicită acest drept și obțin în continuare venituri supuse impozitului au dreptul la un stimulent de inserție.

Beneficiarii trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții:

-   să fie cetăţeni români sau, după caz, străini ori apatrizi;

-   să aibă domiciliul sau reşedinţa în România, conform legii;

-  să locuiască în România împreună cu copilul/copiii pentru care solicită drepturile şi se ocupă de creşterea şi îngrijirea acestuia/acestora.

 

Stimulentul se acordă lunar până la împlinirea de către copil a vârstei de 2 ani, respectiv 3 ani, în cazul copilului cu handicap, persoanelor îndreptățite să beneficieze de concediul pentru creșterea copilului, dacă acestea realizează venituri supuse impozitului din cele menționate mai sus.

 

Persoanele care au finalizat concediul pentru creșterea copilului și obțin venituri supuse impozitului beneficiază de stimulentul de inserție după împlinirea de către copil a vârstei de 2 ani, respectiv 3 ani, în cazul copilului cu dizabilități, până la împlinirea de către copil a vârstei de 3 ani, respectiv 4 ani, în cazul copilului cu dizabilități.

 

2CONDIȚII SPECIFICE:

De stimulentul de inserţie beneficiază oricare dintre părinţii fireşti ai copilului, dacă îndeplineşte condiţiile de acordare.

Beneficiază de aceleaşi drepturi şi una dintre următoarele persoane:

  • persoana care a adoptat copilul;
  • persoana căreia i s-a încredinţat copilul în vederea adopţiei;
  • persoana care are copilul în plasament ori în plasament în regim de urgenţă, cu excepţia asistentului maternal profesionist care poate beneficia de aceste drepturi numai pentru copiii săi;
  • persoana care a fost numită tutore.

 

În cazul acestor persoane, acordarea stimulentului de inserție se face ţinându-se seama de perioada de 12 luni anterioare celei în care, după caz, s-a aprobat adopţia, a fost făcută încredinţarea ori s-a instituit plasamentul sau tutela.

În cazul în care intervine decesul părintelui care îndeplinea condițiile pentru a beneficia de indemnizația pentru creșterea copilului (ICC) sau de stimulentul de inserţie, părintele supraviețuitor are dreptul să beneficieze, la cerere, de următoarele drepturi:

    a) de drepturile părintelui decedat, în situaţia în care nu îndeplineşte condiţiile prevăzute de OUG nr.111/2010;

    b) de drepturile prevăzute de OUG nr.111/2010, dacă îndeplineşte condiţiile de acordare.

Stimulentul de inserţie se cuvine pentru fiecare dintre naşteri sau, după caz, pentru fiecare dintre situaţiile în care, după caz, s-a aprobat adopţia, a fost făcută încredinţarea ori s-a instituit plasamentul sau tutela.

Stimulentul de inserţie acordat după vârsta de 2 ani sau 3 ani, în cazul copilului cu dizabilitate, se acordă oricăruia dintre părinţi sau oricăreia dintre persoanele îndreptățite care a efectuat cel puţin o lună de concediu pentru creşterea copiilor.

 

În cazul în care persoana îndreptăţită beneficiară a stimulentului de inserţie după împlinirea de către copil a vârstei de 2 ani, respectiv 3 ani, în cazul copilului cu handicap, naşte în această perioadă unul sau mai mulţi copii sau adoptă/ia în plasament familial un copil poate opta fie pentru continuarea acordării stimulentului până la împlinirea de către primul copil a vârstei de 3 ani, respectiv 4 ani, în cazul copilului cu handicap, fie pentru acordarea concediului şi a indemnizaţiei lunare pentru cel din urmă copil. Pentru această perioadă, cele două drepturi nu se pot cumula şi nu se aplică nicio majorare prevăzută de OUG nr.111/2010.

În situaţia realizării de venituri nete ce nu depășeșc de 5 ori cuantumul minim al indemnizației, persoana îndreptăţită nu poate solicita stimulentul de inserţie.

Interdicții pentru angajatori:

Este interzis angajatorului să dispună încetarea raporturilor de muncă sau de serviciu în cazul:

  1. salariatei/salariatului care se află, după caz, în concediu pentru creşterea copilului în vârstă de până la 2 ani, respectiv 3 ani, în cazul copilului cu handicap;
  2. salariatei/salariatului care se află în plata stimulentului de inserţie;
  3. salariatei/salariatului care se află în concediul pentru creşterea copilului de cel puțin o lună din perioada totală a concediului, respectiv situația în care celălalt părinte este obligat să efectueze concediul.

Este interzis angajatorului să restricţioneze accesul salariatei/salariatului la acordarea stimulentului de inserţie, dacă aceasta/ acesta şi-a îndeplinit obligaţia de a anunța cu 30 de zile înainte faptul că își reia activitatea.

Aplicarea regulilor de coordonare a sistemelor de securitate socială:

  • Stimulentul de inserție reprezintă o prestație de tip familial care se supune regulilor de coordonare a sistemelor de securitate socială, reglementate de Regulamentul nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate socială și de Regulamentul nr. 987/2009 de stabilire a procedurii de punere în aplicare a Regulamentului nr. 883/2004. 

CUANTUM

Cuantum de 1.500 lei în următoarele situații:

-  dacă persoanele îndreptăţite obţin venituri înainte de împlinirea de către copil a vârstei de 6 luni, respectiv 1 an în cazul copilului cu dizabilităţi, se acordă până la împlinirea de către copil a vârstei de 2 ani, respectiv 3 ani în cazul copilului cu dizabilităţi.

 

Cuantum de 650 lei în următoarele situații:

-  dacă persoanele îndreptăţite obţin venituri după împlinirea de către copil a vârstei de 6 luni, respectiv 1 an în cazul copilului cu dizabilităţi, se acordă până la împlinirea de către copil a vârstei de 3 ani, respectiv 4 ani în cazul copilului cu dizabilităţi;

-  în situaţia în care certificatul de încadrare în grad de handicap al copilului expiră după împlinirea de către copil a vârstei de 3 ani;

-  în situația persoanei îndreptățite al cărei copil este încadrat în grad de handicap după împlinirea de către acesta a vârstei de 3 ani, stimulentul de inserţie se acordă până la împlinirea de către copil a vârstei de 4 ani. În această situație este necesară o cerere nouă și o copie după certificatul de încadrare în grad de handicap.

 

 

STABILIRE DREPT/PLATĂ

Stimulentul de inserţie se acordă la cererea scrisă a persoanei îndreptăţite, ori de câte ori aceasta solicită, dacă la momentul solicitării îndeplineşte condiţiile prevăzute de OUG nr.111/2010.

 

Dreptul la stimulentul de inserție prevăzut de OUG nr.111/2010 se stabilește după cum urmează:

a)  începând cu ziua următoare celei în care încetează, conform legii, concediul de maternitate, dacă cererea este depusă în termen de 60 de zile lucrătoare de la acea dată;

b)  începând cu data naşterii copilului, dacă cererea este depusă în termen de 60 de zile lucrătoare de la acea dată, în cazul persoanelor care nu îndeplinesc condiţiile, conform legii, pentru acordarea concediului de maternitate şi a indemnizaţiei aferente;

c)  începând cu data  adopţiei, a instituirii tutelei, plasamentului sau încredinţării, dacă cererea este depusă în termen de 60 de zile lucrătoare de la data la care s-au aprobat ori, după caz, s-au instituit măsurile de protecţie a copilului;

d)  începând cu ziua următoare celei în care persoana îndreptăţită realizează venituri supuse impozitului pe venit din cele menționate mai sus, dacă cererea este depusă în termen de 30 de zile lucrătoare de la această dată;

e)  de la data depunerii cererii, pentru toate celelalte situaţii, inclusiv pentru cazul în care cererea a fost depusă peste termenele prevăzute la lit. a) - d).

 

Pentru stabilirea dreptului la stimulent de inserție începând cu ziua următoare celei în care încetează, conform legii, concediul de maternitate, se pot depune cererea şi documentele doveditoare cu 30 de zile înainte de încetarea concediului de maternitate.

Plata stimulentului de inserţie se efectuează începând cu luna următoare aprobării cererii prin decizie a directorului executiv al agenţiei judeţene pentru plăţi şi inspecţie socială, respectiv a municipiului Bucureşti (agenţiei teritoriale).

 

Reluarea plății

În situația de suspendare ca urmare a faptului că beneficiarul nu mai realizează venituri și a solicitat concediul pentru creșterea copilului, plata stimulentului de inserţie se reia în cuantumul prevăzut de actul normativ, în funcţie de vârsta copilului.

FORMULARUL DE CERERE și DECLARAȚIE PE PROPRIA RĂSPUNDERE și DOCUMENTE JUSTIFICATIVE

Formularul de cerere pentru acordarea stimulentului de inserție se completează potrivit modelului prevăzut în Anexa nr. 1 la Normele metodologice de aplicare a prevederilor OUG nr.111/2010, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 52/2011, cu modificările şi completările ulterioare. Modelul de cerere se poate descărca aici.

Modelul de cerere se publică şi este disponibil pe site-urile autorităţilor administraţiei publice locale, ale agenţiilor teritoriale, pe site-ul Ministerului Muncii şi Solidaritățiii Sociale, precum şi pe punctul de contact unic electronic în condiţiile prevăzute de Hotărârea Guvernului nr. 922/2010 privind organizarea şi funcţionarea Punctului de contact unic electronic.

Documente justificative: lista documentelor se poate descărca aici.

Drepturile reprezentând stimulent de inserţie, se acordă pe bază de cerere, însoţită în mod obligatoriu de:

a) copia actului de identitate al solicitantului şi a certificatului de naştere al copilului pentru care se solicită dreptul ori, după caz, de livretul de familie, certificate pentru conformitate cu originalul de către persoana care primeşte documentele;

b) actele doveditoare privind calitatea solicitantului şi relaţia acestuia cu copilul/copiii pentru care solicită dreptul, pentru situaţia în care, după caz, s-a aprobat adopţia, a fost făcută încredinţarea ori s-a instituit plasamentul sau tutela.

c) actele doveditoare care să ateste îndeplinirea perioadelor prevăzute de art. 2 din OUG nr.111/2010;

d) dovada privind veniturile realizate, eliberată de angajator/plătitorul de venit sau de organele fiscale competente, ori declaraţia fiscală, prevăzută de lege, pentru categoriile de venituri menționate mai sus, pentru care Codul Fiscal nu prevede emiterea unei decizii de impunere din partea organului fiscal central;

e) dovada privind suspendarea activităţii pentru perioada în care se solicită concediul pentru creşterea copilului;

f) orice alte documente care să ateste îndeplinirea condiţiilor de eligibilitate.

Modelul de adeverință eliberată de angajator/plătitorul de venituri se poate descărca aici.

LOCUL DEPUNERII CERERII

 

Cererea și documentele justificative pentru acordarea drepturilor aferente stimulentului de inserție se depun la primăria comunei, oraşului, municipiului, respectiv sectoarelor municipiului Bucureşti pe raza căreia solicitantul îşi are domiciliul sau reşedinţa.

 

Cererea pentru reluarea activității și încetarea concediului pentru creșterea copilului, după caz, se depune la angajatorul la care îşi desfășoară activitatea persoana îndreptățită.

 

* Cererea şi documentele doveditoare pot fi depuse electronic în situaţia în care autoritățile administrației publice locale sau, după caz, agenţiile teritoriale dezvoltă sisteme informatice de primire şi înregistrare a solicitărilor.

* Depunerea prin poşta electronică a cererilor, declaraţiilor şi documentelor justificative este opțională şi se realizează cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor).

 

EXCEPȚII:

* În situaţia în care cererea şi documentele justificative sunt depuse electronic la agenţia teritorială, certificarea de către primar sau persoana împuternicită de acesta nu este necesară.

 

PERIOADA DE SOLUȚIONARE A CERERII

Până la data de 5 a fiecărei luni, primăriile au obligaţia de a transmite pe bază de borderou cererile înregistrate în luna anterioară, însoţite de documentele justificative, la agenţia teritorială.

 

Cererile pentru acordarea stimulentului de inserție se soluţionează în termen de 15 zile lucrătoare de la data înregistrării la agenţia teritorială, prin decizie de admitere sau, după caz, de respingere, emisă de directorul executiv.

 

Decizia se comunică solicitantului în termen de 5 zile lucrătoare de la data emiterii, direct sau prin poştă, inclusiv poşta electronică sau orice alt mijloc de comunicare, cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor).

 

Contestaţiile formulate împotriva deciziei directorului executiv al agenţiei teritoriale se soluţionează potrivit Legii contenciosului administrativ nr.554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

PERIOADA DE ACORDARE

Pe perioada îndeplinirii condițiilor de acordare a stimulentului de inserție.

Stimulentul de inserție se acordă până la împlinirea de către copil a vârstei de 2 ani, respectiv 3 ani în cazul copilului cu dizabilităţi.

Se poate extinde până la împlinirea de către copil a vârstei de 3 ani, respectiv 4 ani, în cazul copiilor cu dizabilități, dacă sunt îndeplinite condițiile de eligibilitate.

OBLIGAȚIILE BENEFICIARULUI

Să depună cererea și documentele justificative la angajator:

În cazul persoanei îndreptățite care are calitatea de salariat şi care se întoarce la activitatea profesională pentru a obţine stimulentul de inserţie, aceasta are obligația de a anunţa, în scris, angajatorul cu cel puţin 30 de zile înainte intenţia de reluare a raportului de muncă sau de serviciu.

Să depună cererea și documentele justificative la primăria comunei, oraşului, municipiului, respectiv sectoarelor municipiului Bucureşti pe raza căreia solicitantul îşi are domiciliul sau reşedinţa, având în vedere termenele menționate la punctul 7 – Stabilire drept/plată.

 

Când se depune o nouă cerere

În situaţia persoanei îndreptăţite care beneficiază de stimulentul de inserţie în cuantum de 650 lei, al cărei copil este încadrat în grad de handicap după împlinirea de către acesta a vârstei de 3 ani, stimulentul de inserție se acordă până la împlinirea de către copil a vârstei de 4 ani.

În acest sens, se depune o nouă cerere de prelungire a perioadei de acordare a stimulentului de inserție. Cererea se completează de persoana îndreptățită și este însoțită de copie după certificatul de încadrare în grad de handicap.

Beneficiarul stimulentului de inserție este obligat să comunice în scris primăriei orice modificare intervenită în situația sa, de natură să determine încetarea sau suspendarea plății drepturilor, în termen de 15 zile lucrătoare de la apariția acesteia. 

CONDIȚII DE MODIFICARE/SUSPENDARE/ÎNCETARE A DREPTULUI/PLĂȚII

Condiții de incompatibilitate a acordării stimulentului de inserție concomitent cu alte indemnizații:

- Indemnizația lunară pentru creșterea copilului nu se cumulează cu stimulentul de inserție.

- În cazul solicitării stimulentului de inserție se suspendă plata indemnizației lunare pentru creșterea copilului.

 

Condiții de prelungire a perioadei de acordare a stimulentului de inserție.

În situația persoanei îndreptățite care beneficiază de stimulentul de inserție în cuantum de 650 lei, al cărei copil este încadrat în grad de handicap după împlinirea de către acesta a vârstei de 3 ani, stimulentul de inserție se acordă până la împlinirea de către copil a vârstei de 4 ani, în baza unei noi cereri de prelungire a acordării acestuia.

 

Condiții de suspendare:

Dreptul la stimulentul de inserție se suspendă începând cu ziua următoare celei în care se constată:

♦ una dintre situațiile următoare:

a) beneficiarul este decăzut din drepturile părintești;

b) beneficiarul este îndepărtat, conform legii, de la exercitarea tutelei;

c) beneficiarul nu mai îndeplinește condițiile prevăzute de lege în vederea încredințării copilului spre adopție;

d) beneficiarul nu mai îndeplinește condițiile prevăzute de lege în vederea menținerii măsurii de plasament;

e) beneficiarul execută o pedeapsă privativă de libertate sau se află în arest preventiv pe o perioadă mai mare de 30 de zile;

f) copilul este abandonat ori este internat într-o instituție de ocrotire publică sau privată;

g) beneficiarul a decedat;

h) în situația în care beneficiarul nu mai îndeplinește condițiile:

  • este cetăţean român, cetăţean străin sau apatrid;
  • are, conform legii, domiciliul sau reşedinţa pe teritoriul României;
  • locuieşte în România împreună cu copilul/copiii pentru care solicită drepturile şi se ocupă de creşterea şi îngrijirea acestuia/acestora.

i) se constată că timp de 3 luni consecutive se înregistrează mandate poștale returnate.

♦ beneficiarul nu mai realizează venituri şi solicită concediul pentru creșterea copilului;

♦ copilul a împlinit vârsta de 2 ani, respectiv 3 ani în cazul copilului cu dizabilități şi beneficiarul nu mai realizează venituri.

 

În situaţia în care unul dintre părinţi se află în plata stimulentului de inserţie şi celălalt părinte se află într-o situaţie de natură a genera un nou concediu pentru creşterea copilului, se poate opta fie pentru continuarea acordării stimulentului de inserţie, până la împlinirea de către primul copil a vârstei de 2 ani, respectiv 3 ani în cazul copilului cu handicap, fie pentru suspendarea plăţii stimulentului de inserţie şi acordarea concediului şi indemnizaţiei pentru creşterea copilului.

 

Ca urmare a aplicării regulilor de coordonare a sistemelor de securitate socială, reglementate de Regulamentul (CE) nr. 883/2004 al Parlamentului European și al Consiliului privind coordonarea sistemelor de securitate socială și de Regulamentul (CE) nr. 987/2009 de stabilire a procedurii de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate socială, plata stimulentului de inserție se poate suspenda, în vederea evitării cumulului de drepturi de prestații familiale în interiorul Uniunii Europene.     

 

Condiții de încetare:

Dreptul la stimulentul de inserție încetează începând cu ziua următoare celei în care:

a)  copilul a împlinit vârsta de 3 ani, respectiv 4 ani în cazul copilului cu dizabilități;

b)  a avut loc decesul copilului.

 

ATENȚIE!

 
Plata stimulentului de inserție nu se suspendă pentru persoanele îndreptățite aflate în plată și care solicită concedii medicale pentru incapacitate temporară de muncă, pentru prevenirea îmbolnăvirilor și recuperarea capacității de muncă, pentru îngrijirea copilului bolnav, cu excepția celui pentru maternitate, prevăzute la art. 2 alin.(1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 158/2005, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 399/2006, cu modificările și completările ulterioare.
 

MODALITĂȚI DE PLATĂ

  • În cont curent personal, la băncile pentru care agenția teritorială are încheiate convenții.
  • În cont de card.
  • Prin mandat poștal la domiciliul persoanei îndreptățite, al reprezentantului legal sau al mandatarului acestora.

 

Persoanele care doresc să schimbe modalitatea de plată pentru care au optat iniţial au obligaţia să comunice în scris această nouă opţiune de plată agenţiei teritoriale.

Agenţia teritorială va solicita beneficiarului documentele justificative necesare pentru noua opțiune.

CALCULATOR