DENUMIRE BENEFICIU DE ASISTENȚĂ SOCIALĂ
AJUTOR LUNAR NERAMBURSABIL PENTRU REFUGIAȚI |
TEMEIUL LEGAL/ACTUL NORMATIV CARE REGLEMENTEAZĂ BENEFICIUL DE ASISTENȚĂ SOCIALĂ
Act normativ de bază:
|
Norme metodologice de aplicare:
|
CATEGORIE BENEFICIU DE ASISTENȚĂ SOCIALĂ
Beneficiu de asistență socială pentru situații deosebite – ca formă de protecție internațională pentru refugiați prin care statul român recunoaște calitatea de refugiat și acordă un ajutor lunar nerambursabil pe o perioadă determinată de timp. |
CATEGORII DE BENEFICIARI
Cetățenii străini sau apatrizii (adulți, minori sau minori neînsoțiți) cărora li s-a recunoscut statutul de refugiat sau cărora li s-a acordat o formă de protecție subsidiară (formă de protecţie internaţională acordată de statul român, în condiţiile Legii nr. 122/2006, cu modificările și completările ulterioare). |
CONDIȚII DE ACORDARE/ELIGIBILITATE
1. CONDIȚII GENERALE: Persoanele care au dobândit statutul de refugiat pot să primească, la cerere, în limitele disponibilităților financiare ale statului român, un ajutor lunar nerambursabil.
2. CONDIȚII SPECIFICE: Dreptul se solicită în termen de cel mult 3 luni de la dobândirea formei de protecție internațională. Dreptul se acordă pe o perioadă limitată de timp de maximum 12 luni dacă, din motive obiective, persoana este lipsită de mijloacele de existență necesare (inițial se acordă timp de 6 luni, cu posibilitate de prelungire până la 12 luni). Pentru a se beneficia de acest drept, persoana trebuie să dobândească protecție internațională în România și să fie înscrisă în programul de integrare al Inspectoratului General pentru Imigrări (IGI), conform reglementărilor legale în vigoare. Sunt exceptate de la această obligație următoarele categorii de persoane vulnerabile: minorii, minorii neînsoţiţi, persoanele cu dizabilităţi, persoanele în vârstă, femeile însărcinate, părinţii singuri însoţiţi de copiii lor minori, victimele traficului de persoane, persoanele care suferă de afecţiuni grave, persoanele cu afecţiuni mintale şi persoanele care au fost supuse torturii, violului sau altor forme grave de violenţă psihologică, psihică, fizică sau sexuală, ori aflate în alte situaţii speciale, similare celor menţionate anterior. |
CUANTUM
Cuantumul ajutorului lunar nerambursabil este raportat la indicatorul social de referință (ISR). Cuantumul ajutorului este stabilit la 1,08 ISR, care începând cu martie 2024 este în cuantum de 714 lei. |
STABILIRE DREPT/PLATĂ
Acordarea ajutorului nerambursabil se aprobă prin decizie a directorului executiv al Agenției Județene pentru Plăți și Inspecție Socială (AJPIS)/ Agenției pentru Plăți și Inspecție Socială a Municipiulu București (APISMB), începând cu luna următoare celei în care cererea a fost înregistrată la AJPIS/APISMB, pe baza documentelor transmise de IGI.
În vederea stabilirii dreptului la ajutorul nerambursabil, directorul executiv al AJPIS/APISMB dispune efectuarea anchetei sociale, în termen de maximum 10 zile de la primirea cererii, care să confirme că solicitantul este lipsit de mijloacele de existenţă necesare. Ajutorul nerambursabil se acordă lunar, pentru fiecare persoană care a dobândit o formă de protecție. Pentru minorii care au primit o formă de protecție și care nu au împlinit vârsta de 14 ani, ajutorul se acordă reprezentantului lor legal. Pentru copiii pentru care s-a stabilit măsura de protecție specială într-un serviciu de tip rezidențial, licențiat în condițiile legii, ajutorul nerambursabil se acordă pe bază de cerere completată și semnată de conducătorul direcției generale de asistență socială și protecția copilului (DGASPC), inclusiv pentru copiii încredințați organismului privat acreditat și licențiat în condițiile legii. Sumele reprezentând ajutor nerambursabil se plătesc în contul deschis în numele copilului de DGASPC.
ATENȚIE! Pentru întocmirea anchetei sociale poate fi utilizat şi modelul prevăzut în anexa nr. 2 la Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 50/2011, cu modificările şi completările ulterioare. |
FORMULARUL DE CERERE și DECLARAȚIE PE PROPRIA RĂSPUNDERE și DOCUMENTE JUSTIFICATIVE
Dreptul la beneficii de asistenţă socială se acordă la cererea scrisă a:
|
Cererea pentru acordarea ajutorului nerambursabil se întocmeşte de către fiecare beneficiar al protecţiei internaţionale care îndeplineşte condiţiile prevăzute de lege şi de normele metodologice sau, după caz, de către reprezentantul legal ori curator, conform modelului stabilit prin dispoziţie a inspectorului general al IGI. |
Documentele justificative care însoțesc cererea: Cererea este însoţită de documentele prevăzute de Legea asistenţei sociale nr.292/2011, cu modificările ulterioare, cu excepţia documentelor de identitate şi de stare civilă eliberate de autorităţile din ţara de origine, precum şi de documentul temporar de identitate eliberat de IGI pe care sunt înscrise codul numeric personal şi reşedinţa solicitantului de azil, astfel:
Pe parcursul acordării ajutorului, AJPIS/APISMB poate solicita orice documente justificative din partea beneficiarului sau poate solicita informaţii din partea instituţiilor competente. ATENȚIE! Pentru copiii pentru care s-a stabilit măsura de protecţie specială într-un serviciu de tip rezidențial (conform art. 62 alin. (1) lit. c) din Legea nr.272/2004, republicată, cu modificările ulterioare), ajutorul nerambursabil se acordă pe bază de cerere completată şi semnată de conducătorul Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului (DGASPC), inclusiv pentru copiii încredinţaţi organismului privat acreditat şi licenţiat în condiţiile legii. |
LOCUL DEPUNERII CERERII
Cererea se depune la IGI care le trimite spre soluţionare, până la data de 5 a fiecărei luni, la AJPIS-uri/APISMB. Aceste cereri se depun în maximum 3 luni de la acordarea protecţiei internaţionale. |
NOTĂ: Având în vedere că dreptul la ajutorul nerambursabil pentru refugiați are la bază legislația gestionată de IGI, vă recomandăm să accesați site-ul oficial al acestei instituții pentru informații suplimentare https://igi.mai.gov.ro/ . |
PERIOADA DE SOLUȚIONARE A CERERII
|
PERIOADA DE ACORDARE
Se acordă pentru o perioadă inițială de 6 luni, cu posibilitatea de prelungire până la 12 luni, potrivit legii, dacă, din motive obiective beneficiarul este lipsit de mijloacele de existență necesare (conform art. 60 alin.(1) din Hotărârea Guvernului nr.1251/2006 privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 122/2006 privind azilul în România, cu modificările și completările ulterioare). Prelungirea perioadei de acordare a ajutorului nerambursabil se face prin decizie a directorului executiv al AJPIS/APISMB, doar la cererea scrisă a IGI, care se înregistrează la AJPIS/APISMB. IGI analizează semestrial situația fiecărui beneficiar al ajutorului rambursabil și formulează către AJPIS/APISMB propuneri a perioadei de acordare, de suspendare sau de încetare a plății ajutorului rambursabil. |
OBLIGAȚIILE BENEFICIARULUI
Străinii trebuie să fie înscrişi în programul de integrare al IGI (menționat la art. 15 din Ordonanţa Guvernului nr. 44/2004, aprobată cu modificări prin Legea nr. 185/2004, cu modificările şi completările ulterioare). Sunt exceptaţi de la această obligativitate străinii, respectiv cazurile speciale care au potenţial redus de autoîntreţinere, generat de factori de natură obiectivă şi independent de voinţa sau dorinţa acestora (persoanele aflate în situaţiile prevăzute la art. 33 din Ordonanţa Guvernului nr. 44/2004, aprobată cu modificări prin Legea nr. 185/2004, cu modificările şi completările ulterioare). Beneficiarii unei forme de protecţie au obligaţia de a declara la Oficiul Naţional pentru Refugiaţi următoarele: a) schimbarea reşedinţei; b) orice modificare intervenită cu privire la cetăţenia acestora în termen de 30 de zile de la producerea evenimentului.
Beneficiarii unei forme de protecţie care îşi schimbă reşedinţa sunt obligaţi ca, în termen de 15 zile de la data mutării la noua adresă, să se prezinte la structurile Oficiului Naţional pentru Refugiaţi în a căror rază teritorială îşi au reşedinţa sau, după caz, la formaţiunile teritoriale ale Autorităţii pentru Străini, pentru luarea în evidenţă şi efectuarea menţiunilor corespunzătoare în documentul de identitate (art.52 din HG nr.1251/2006, cu modificările și completările ulterioare).
NOTĂ: Având în vedere că dreptul la beneficii de asistență socială pentru refugiați are la bază legislația gestionată de către IGI, vă recomandăm să contactați sau/și să accesați site-ul oficial al acestei instituții https://igi.mai.gov.ro/ pentru informații suplimentare. IGI este organizat și funcționează ca structură de specialitate a administrației publice centrale, instituție publică cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Afacerilor Interne în bază Legii nr.118/2012 privind aprobarea Ordonanței de Urgență a Guvernului nr.18/2012 pentru modificarea Ordonanței de Urgență a Guvernului nr.30/2007 privind organizarea și funcționarea Ministerului Administrației și Internelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 461 din 9 iulie 2012. IGI informează beneficiarul protecției internaționale, într-o limbă pe care o înțelege sau pe care se presupune în mod rezonabil că o înțelege, cu privire la drepturile pe care le are şi obligațiile ce îi revin ca urmare a recunoașterii statutului de refugiat sau acordării protecției subsidiare, de îndată ce protecția internațională a fost conferită în România. |
CONDIȚII DE MODIFICARE/SUSPENDARE/ÎNCETARE A DREPTULUI/PLĂȚII
Condiții de suspendare sau de încetare:
ATENȚIE! Perioada aferentă acordării plăţii ajutorului nerambursabil se prelungeşte proporţional cu perioada suspendării aprobată de agenţia teritorială, la solicitarea IGI. Condiții de prelungire a perioadei de acordare a ajutorului nerambursabil şi reluarea plăţii în caz de suspendare: · Prelungirea perioadei de acordare a ajutorului nerambursabil se face până la expirarea celor 6 luni, dacă persoanele apte de muncă, beneficiare ale protecţiei internaţionale în România, fac dovada că s-au prezentat la Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM)/ Agenția Municipală pentru Ocuparea Forței de Muncă București (AMOFM), pentru solicitarea unui loc de muncă şi nu au refuzat un loc de muncă oferit de acestea. Fac excepţie de la îndeplinirea acestor condiții, persoanele aflate în una dintre următoarele situaţii: a) au în îngrijire cel puţin un copil în vârstă de până la 7 ani; b) sunt inapte de muncă, dovedind aceasta cu certificat medical; c) urmează una dintre formele de învăţământ de zi, prevăzute de lege, până la împlinirea vârstei de 25 de ani sau, respectiv, 26 de ani în cazul celor care urmează studii superioare cu o durată mai mare de 5 ani; d) îndeplinesc condiţiile legale pentru pensionare la cerere, potrivit legii române; e) fac parte din categoria minorilor care au obţinut o formă de protecţie.
Prelungirea perioadei de acordare a ajutorului nerambursabil şi reluarea plăţii în caz de suspendare a acesteia se fac prin decizie a directorului executiv al AJPIS/APISMB, doar la cererea scrisă a IGI, care se înregistrează la AJPIS/APISMB.
ATENȚIE! Pe parcursul acordării ajutorului, AJPIS/APISMB poate solicita orice documente justificative din partea beneficiarului sau poate solicita informaţii din partea instituţiilor competente.
NOTĂ: Dreptul la beneficii de asistență socială pentru refugiați are la bază legislația gestionată de către IGI. Ca urmare, pentru informații suplimentare vă recomandăm să accesați site-ul IGI https://igi.mai.gov.ro/ .
|
MODALITĂȚI DE PLATĂ
Plata ajutorului nerambursabil se efectuează de către AJPIS/APISMB prin casierie, pe bază de stat de plată. Pentru copiii pentru care s-a stabilit măsura de protecție specială într-un serviciu de tip rezidențial, licențiat în condițiile legii, sumele reprezentând ajutor nerambursabil se plătesc în contul deschis în numele copilului de către DGASPC. |
ATENȚIE! În situația în care timp de 3 luni ajutorul nu este ridicat de beneficiar, plata acestuia se suspendă, iar dacă până la finalizarea termenului de 9 luni nu a fost solicitat, nu se mai acordă. |