DENUMIRE BENEFICIU DE ASISTENȚĂ SOCIALĂ

AJUTOR DE URGENȚĂ

TEMEIUL LEGAL/ACTUL NORMATIV CARE REGLEMENTEAZĂ BENEFICIUL DE ASISTENȚĂ SOCIALĂ

Act normativ de bază:

  • Legea nr.196/2016 privind venitul minim de incluziune, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 882 din 3 noiembrie 2016, cu modificările și completările ulterioare (art.84).

Norme metodologice de aplicare:

  • Hotărârea Guvernului nr.1154/2022 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr.196/2016 privind venitul minim de incluziune,  publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 937 din 26 septembrie 2022, cu modificările și completările ulterioare.

CATEGORIE BENEFICIU DE ASISTENȚĂ SOCIALĂ

Beneficiu de asistență socială pentru situații deosebite.

 

CATEGORII DE BENEFICIARI

Familiile și persoanele singure, cetățeni români, precum și cetățeni străini ori apatrizi cu domiciliul sau, după caz, reședința în România, stabilită în condițiile legislației române, care se află în situații de necesitate ori deosebite.

 

CONDIȚII DE ACORDARE/ELIGIBILITATE

1. CONDIȚII GENERALE:

Referitor la ajutoare de urgență de la bugetul de stat:

Familiile sau persoanele singure care se confruntă cu situații de necesitate ori deosebite.

Situațiile de necesitate pot fi cauzate de calamități naturale (inundații, alunecări de teren, fenomene meteorologice severe etc.), incendii, accidente, epidemii, epizootii.

Situațiile deosebite pot fi determinate de starea de sănătate ori de alte cauze care pot conduce la apariția sau sporirea riscului de excluziune socială, precum și alte situații stabilite prin hotărâre a Guvernului.

Ajutoarele de urgență se acordă în limita sumelor alocate cu această destinație în bugetul Ministerului Muncii și Solidarității Sociale (MMSS), pentru acoperirea nevoilor de bază definite la art. 54 alin. (2) din Legea asistenței sociale nr.292/2011, cu modificările şi completările ulterioare, ale familiei sau ale persoanei singure aflate în situațiile de necesitate ori deosebite, după caz.

Scopul ajutoarelor de urgență este de a sprijini familiile sau persoanele singure aflate în nevoie pentru menținerea locuinței și asigurarea condițiilor de locuit, asigurarea nevoilor zilnice de trai,  accesul la servicii medicale și/sau de recuperare a stării de sănătate ori a capacității de muncă, combaterea cauzelor ce pot duce la abandon școlar, precum și a altor cauze ce pot conduce la apariția sau sporirea riscului de excluziune socială.

Referitor la ajutoare de urgență de la bugetul local:

  • Autoritățile administrației publice locale pot acorda ajutoare de urgență, din bugetele locale, prin hotărâre a consiliilor locale, familiilor sau persoanelor singure aflate în situații de necesitate (inundații, alunecări de teren, fenomene meteorologice severe etc.), incendii, accidente, epidemii, epizootii.
  • Propunerea de acordare a ajutoarelor de urgenţă de la bugetul local are la bază cererea şi declaraţia pe propria răspundere a unui membru de familie sau a persoanei singure şi, după caz, documente doveditoare prevăzute și la acordarea ajutoarelor de la bugetul de stat.
  • Personalul serviciului public de asistență socială efectuează verificarea de teren prin care se certifică situaţiile de necesitate sau, după caz, situaţiile deosebite în care se află familiile ori persoanele singure.
  • Primarul aprobă plata ajutoarelor de urgență de la bugetul local prin dispoziție.

 

Familiile și persoanele singure, pot primi, pentru aceeași situație, ajutoare de urgență suportate atât de la bugetul de stat, cât și de la bugetul local, dacă acestea sunt acordate complementar în sensul în care fiecare ajutor acoperă altă parte din prejudiciul înregistrat.

 

2. CONDIȚII SPECIFICE:

Criterii pentru stabilirea acordării ajutoarelor de urgență:

a) gradul de distrugere a locuinţei şi a bunurilor deţinute de familie sau de persoana singură;

b) tipul locuinţei;

c) asigurarea obligatorie a locuinţei potrivit prevederilor Legii nr. 260/2008 privind asigurarea obligatorie a locuinţelor împotriva cutremurelor, alunecărilor de teren şi inundaţiilor, republicată, şi cuantumul despăgubirii;

d) bolile şi afecţiunile medicale ale persoanei sau membrului/membrilor de familie care au solicitat ajutorul de urgenţă şi gravitatea acestora;

e) perioada de tratament medical şi de recuperare medicală;

f) nivelul de decontare a serviciilor medicale, a medicamentelor, a ortezelor, protezelor, dispozitivelor medicale etc. de către casele de asigurări sociale de sănătate sau de terţi;

g) calitatea de asigurat în sistemul asigurărilor sociale de sănătate;

h) calitatea de asigurat în sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale;

i) tipul familiei şi numărul membrilor din familie;

j) veniturile nete lunare pe membru de familie sau ale persoanei singure;

k) nivelul de îndatorare al persoanei sau al familiei ce poate determina situaţii de risc de excluziune socială;

l) posibilitatea de susţinere din veniturile proprii, fără afectarea nevoilor de trai minimale definite de Legea asistenţei sociale nr. 292/2011, cu modificările şi completările ulterioare, a cheltuielilor suplimentare generate de situaţia de necesitate sau deosebită;

m) complementaritatea unor forme de sprijin din surse publice sau private.

În caz de calamităţi naturale, inundaţii, incendii sau alte situaţii similare, ajutoarele de urgenţă se pot acorda familiilor sau persoanelor singure care locuiesc în respectiva locuinţă cu contract de închiriere, comodat sau care sunt tolerate în locuinţa respectivă, dacă ajutorul nu a fost solicitat de proprietarul locuinţei. În acest caz, familiile sau persoanele singure pot beneficia de ajutor de urgență numai pentru pierderea, distrugerea sau afectarea bunurilor proprii.

CUANTUM

Cuantumul ajutorului de urgență se propune în funcție de situația de necesitate ori, după caz, a situației deosebite înregistrate.

STABILIRE DREPT/PLATĂ

Stabilirea dreptului la ajutor de urgență de la bugetul de stat are la bază depunerea cererii însoțită de documente doveditoare.

AJPIS/APISMB poate solicita primăriei efectuarea verificării în teren a situației de necesitate ori deosebite în care se află familia sau persoana singură.

În situații sesizate de terți, sau la solicitarea altor instituții, verificarea în teren se efectuează de către persoana desemnată din cadrul AJPIS/APISMB.

Propunerile de ajutoare de urgență ale AJPIS/APIMSB se centralizează la nivelul ANPIS și se transmit MMSS.

Stabilirea acordării ajutoarelor de urgență, inclusiv plata acestora se aprobă prin hotărâre a Guvernului elaborată de MMSS.

FORMULARUL DE CERERE și DECLARAȚIE PE PROPRIA RĂSPUNDERE și DOCUMENTE JUSTIFICATIVE

Cererea şi declaraţia pe propria răspundere se completează potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 12 la Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr.196/2016 privind venitul minim de incluziune, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.1154/2022, cu modificările şi completările ulterioare. Modelul de CERERE se poate descărca aici.

Documente justificative:

  • actele doveditoare privind componenţa familiei şi veniturile realizate în luna anterioară depunerii cererii de către membrii acesteia;

  • alte acte doveditoare, după caz (sunt enumerate și la pct.12):

    • documente eliberate de autorităţile competente pentru constatarea situațiilor de necesitate sau a situațiilor deosebite;

    • poliţa de asigurare împotriva dezastrelor naturale şi sau/înscrisul de constatare şi evaluare a prejudiciilor, precum şi de stabilire a cuantumului despăgubirii în cazul producerii riscului asigurat, potrivit prevederilor Legii nr. 260/2008 privind asigurarea obligatorie a locuinţelor împotriva cutremurelor, alunecărilor de teren şi inundaţiilor, republicată;

    • adeverinţă şi/sau scrisoare medicală eliberată de medicul de familie sau de medicul specialist, precum şi alte documente medicale justificative eliberate de autorităţile competente în domeniu care să ateste situaţia de dificultate invocată în cerere;

    • pentru achiziţia de echipamente, dispozitive medicale, proteze, orteze sau alte materiale sanitare, dovada eliberată de autorităţile competente privind costul total al acestora, precum şi cheltuielile suportate de acestea;

    • alte documente, la solicitarea persoanelor desemnate să efectueze verificarea situației de necesitate ori deosebite, în funcţie de situaţia constatată.

LOCUL DEPUNERII CERERII

Cererile şi declaraţiile pe propria răspundere a unui membru de familie sau a persoanei singure, însoțite de documentele doveditoare se depun și se înregistrează la AJPIS/APISMB, în a cărei rază teritorială domiciliază/are reședința sau locuiește solicitantul.

Documentele pot fi depuse personal ori transmise prin poștă sau prin mijloace electronice.

PERIOADA DE SOLUȚIONARE A CERERII

Soluționarea cererii are următoarele etape:

  • Înregistrarea cererii și a documentelor doveditoare la sediul AJPIS/APISMB;
  • Transmiterea solicitării AJPIS/APISMB pentru efectuarea verificării în teren a situației înregistrate, de către serviciul public de asistență socială;
  • În situaţia în care AJPIS/APISMB este sesizată de alte instituţii ale administraţiei publice centrale în vederea acordării unui ajutor de urgenţă, propunerea de acordare a ajutorului de urgenţă are la bază şi verificarea în teren efectuată de persoane desemnate de către directorul executiv al agenţiei teritoriale.
  • Verificarea în teren se finalizează cu propunerea de acordare sau neacordare a unui ajutor de urgență.
  • În situația propunerii de ajutoare de urgență, precizăm că aprobarea acordării acestora se aprobă prin hotărâre a Guvernului, publicată în Monitorul Oficial al României.

PERIOADA DE ACORDARE

Ajutoarele de urgență au caracter ocazional și se acordă pe bază de hotărâre a Guvernului aprobată și publicată în Monitorul Oficial al României.

Ajutoarele de urgență se acordă o singură dată într-o perioadă de 12 luni.

OBLIGAȚIILE BENEFICIARULUI

  • de a depune/ de a transmite cererea și declarația pe propria răspundere, precum și documentele justificative la AJPIS/APISMB;

Transmiterea prin poșta electronică sau prin mijloace electronice a cererilor și documentelor justificative este opțională și se realizează cu respectarea prevederilor legale europene[1].

  • la momentul efectuării verificării în teren, solicitantul are obligaţia de a prezenta:

-    actele doveditoare privind componenţa familiei şi veniturile realizate în luna anterioară depunerii cererii de către membrii acesteia;

-      alte acte doveditoare, după caz:

        • documente eliberate de autorităţile competente pentru constatarea situațiilor de necesitate sau a situațiilor deosebite;
        • poliţa de asigurare împotriva dezastrelor naturale şi sau/înscrisul de constatare şi evaluare a prejudiciilor, precum şi de stabilire a cuantumului despăgubirii în cazul producerii riscului asigurat, potrivit prevederilor Legii nr.260/2008 privind asigurarea obligatorie a locuinţelor împotriva cutremurelor, alunecărilor de teren şi inundaţiilor, republicată;
        • adeverinţă şi/sau scrisoare medicală eliberată de medicul de familie sau de medicul specialist, precum şi alte documente medicale justificative eliberate de autorităţile competente în domeniu care să ateste situaţia de dificultate invocată în cerere;
        • pentru achiziţia de echipamente, dispozitive medicale, proteze, orteze sau alte materiale sanitare, dovada eliberată de autorităţile competente privind costul total al acestora, precum şi cheltuielile suportate de acestea;
        • alte documente, la solicitarea reprezentantului/ reprezentanţilor agenţiei teritoriale care efectuează ancheta socială, în funcţie de situaţia constatată.

ATENȚIE!

Absenţa unora dintre aceste documente nu conduce la refuzul acordării ajutorului de urgenţă, urmând ca prin ancheta socială să se stabilească dacă este necesară sau nu acordarea acestuia.

 

[1] Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor).

 

CONDIȚII DE MODIFICARE/SUSPENDARE/ÎNCETARE A DREPTULUI/PLĂȚII

Pentru situațiile deosebite determinate de starea de sănătate ori alte cauze care pot conduce la apariția sau sporirea riscului de excluziune socială, ajutoarele de urgență pot fi acordate periodic, însă nu mai mult de o singură dată într-o perioadă de 12 luni.

    • Ajutoarele de urgență suplimentare se pot acorda pentru cazuri deosebite pe baza unui referat care conține prezentarea situației cu care se confruntă familia sau persoana singură, precum şi justificarea necesității de acordare a unui ajutor de urgență suplimentar, însoțit de verificarea de teren și de actele doveditoare.

În situaţia în care persoana singură/familia care solicită ajutorul de urgenţă refuză să furnizeze informaţiile necesare pentru verificarea în teren, se consideră că aceasta nu se află în situaţie de necesitate pentru acordarea ajutorului de urgenţă și, prin urmare, nu se propune acordarea de ajutor de urgență.

NOTĂ:

Ajutoarele de urgenţă nu sunt supuse impozitului pe venit şi nu se iau în considerare la stabilirea altor drepturi de asistenţă socială. Ajutoarele de urgență NU se iau în considerare la stabilirea altor drepturi de asistență socială acordate de la bugetul local.

MODALITĂȚI DE PLATĂ

Plata ajutorului de urgenţă se poate efectua prin:

  • Virament în cont curent personal,
  • Virament în Cont de card,
  • Casieria AJPIS/APISMB.

NOTĂ:

Plata ajutorului de urgenţă se poate efectua şi către alt membru de familie cu capacitate de exerciţiu deplină, consemnat în urma verificării în teren, în situaţia în care se înregistrează decesul titularului ajutorului de urgenţă sau acesta se află în incapacitate fizică din cauza stării de sănătate ori intervin alte cauze care conduc la imposibilitatea efectuării plăţii către titularul prevăzut în hotărârea Guvernului.

CALCULATOR